Fårtickan är en beklagligt underskattad matsvamp tycker jag och många andra. Den har nu fått bli månadens svamp hos Linköpings svampklubb.
Läs här:
http://svampklubben.org/sept2013.html
Håller med positiva kommentarer om fårtickan. Underskattad säger Jan A. Understatement säger ja :
Dristar mig att kalla den en av Sveriges finaste matsvampar. I ett test häromdagen fräste jag på 6 uppskattade arter och bjöd några vänner. Alla var överens om vinnaren i konkurrens med bl.a. sandsopp, rimskivling, mandelkremla, storkremla, karljohan, strävsopp. Alla arter fick positiva omdömen, men fårtickan höll en egen klass. Bara stekta i 80% olivolja och 20% smör samt salt.
Ett trick med fårtickan är att hålla sig strikt till unga, snyggt hanterade kroppar. Det gäller för övrigt många fler arter.
Det enda fårtickan har emot sig är namnet så apropå det startas härmed en ny tråd.
Jan - jag upplever ofta dina inlägg som kryptiska, tvetydiga eller möjligen dubbelbottnade :)
Utesluter inte att det är mitt begränsade förstånd som omöjliggör en säker tolkning, men ibland tänker jag att du kanske medvetet vill förvirra? Kan inte förneka att du väcker intresse och det är onekligen en bra metod för att få läsaren att försöka tänka själv, men ibland så går jag bet (säger vi i Värmland).
Så, ang färgförändringen, avser du den som uppstår vid omild hantering; typ transport i kasse, varm bil etc. Eller menar du reaktionen i en gjutjärnspanna?
Ang plagierande svampskrivare blir jag lite orolig för om det kan vara jag som väckt anstöt på något vis? Är hursomhelst nyfiken på bakgrunden till irritationen. Öppen debatt är alltid uppiggande.
Förstår inte riktigt vad det är som gör dig gramsen, Ola..?
Fårtickan är en av mina favoriter, och jag har inga problem med vare sig namnet fårticka eller den läckra gula färgen när man kokar den.
För övrigt har vi fått en hyfsad skörd av dem i år igen efter ett par dåliga säsonger :-)
Inte gramsen Irene.
Bara intresserad å lite frustrerad när jag inte förstår. :)
Färgen gillar jag skarpt. Både som färsk, torkad och stekt. Bara det gröngulsvarta som kommer i samband med naturlig nedbrytning som ser otrevligt ut. luktar dessutom apa och är absolut en av faktorerna till att det faktiskt finns skepticism om matvärdet. Namnet är uppenbarligen ok för många, men den negativa klangen finns där. Jag är ju vinklad åt det kommersiella hållet med påföljden att mina reflektioner och påståenden går genom ett sådant filter. För fårtickans del så tror jag inte att jag kan driva upp den till en storsäljare med befintligt namn.
Anar i sammanhanget att många kan känna olust inför ambitioner att kommersialisera älskade svampar. Som hängiven svampsamlare har jag inte svårt att förstå det, men vill gärna passa på att slå ett slag för tanken om allt det positiva det skulle medföra om vi hittar andra värden i skogen än massaved o timmer. :)
Ullis, masken i sig är inget påvisat problem. jag har inga problem med förtäring desamma. Värre blir det när annat okänt fått fäste där maskar berett vägen. Såvitt jag förstår bakterier och andra organismer, t.ex. parasiterande svampar, mögel och dylikt. Man kan förstå när detta är på g från färgförändring från vitt till gult och så småningom grönt till lilasvart. När det lilasvarta kan skönjas så finns där också luktyen som av ruttet kött. Det är lltså när nedbrytningen börjar eskalera som man ska se upp. Ovanstående förändringar triggas inte bara av larver. Illa hantering får samma verkan. Alltså typ kantstötning dålig ventilation och värme. Larverna i sig och deras hål finner jag helt harmlösa.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.