0 1786 visningar

15 svar

Honungsskivling

SkogsolaH

6 sep 2013 kl. 20:19

Här puttrar nu en panna. Har sneglat på dess i många år utan att våga prova. Gott om anna svamp visserligen, men de är så vackra nu.
Har naturligtvis tänkt vara försiktig med provsmakningen, men är intresserad av åsikter innam jag kommer så långt.
Någon som äter regelbundet, eller någon som absoluty avråder?

0

Peter, Linköping

6 sep 2013 kl. 21:38

Jag äter ibland, men bara små fina hattar som jag steker hårt och snabbt. De har en köttig smak och en skön, lite broskig konsistens.

0

"JAS" Helsingborg

6 sep 2013 kl. 21:39

Har du någon koll på vilken av arterna du stoppar i dig? Det hade varit intressant att kolla av arterna för jag fundera oxå på att prova igen, åt den på 70 talet. De jag sett mycket av nu är troligen Armillaria mellea, har inte kollat så noga mer intresserad av sopparna för tillfället.

0

SkogsolaH

6 sep 2013 kl. 21:55

Steker snabbt Peter? Det trummas ju som tusan om att svamp, i synnerhet tveksam svamp ska gå länge på värme. jag fräst dem hårt tills de började bli torra. Sedan 20 minuter till på svag värme. jävligt gott blev det:)
Nej Jan, jag har ingen vidare koll. Jag nöjde mig med att jag träffat många som äter den regelbundet. Wikipedia avråds det ju från att lita blint på, men där står åtminstone att det är en “mörkfjällig variant som varit boven i dramat. Mina var inte påtagligt mörka. Jag höll mig dessutom till en något så när måttlig portion.
Nu ska jag komplettera näringsintaget för kvällen med en panna utsökt fina unga exemplar rimskivling. Kom till stugan i eftermiddags och fick uppleva en rimskivlingsrikedom jag sällan skådat. Bara att krypa fram å skörda de som ännu inte öppnat sig. :)

0

Irene A

6 sep 2013 kl. 22:14

Arten Armillaria mellea tror jag inte är den vanligaste av honungsskivlingarna. I mina trakter är iaf A. borealis den vanligaste.

När jag hittar fina halvutslagna hattar har jag svårt att motstå dem. Lägger dem i kokande vatten ca 2 minuter, plockar upp dem och låter rinna av en stund, sedan får de bli knaperstekta i smör eller olja, sedan lite salt på dem. Mycket goda, påminnande om bacon i smaken.
Att hålla sig till måttliga portioner är väl ett bra råd, men det gäller ju förtäring av all slags svamp.

0

Peter, Linköping

6 sep 2013 kl. 22:36

Japp, snabbt stekt men på hög värme. Hur man lagar till svampen beror på vad man vill åstadkomma. Långstekning, kanske med lök, bildar maillardprodukter i svampen i högre grad och tar fram andra, nya smaker. Snabb stekning ger kontraster mellan stekyta och inre, roligare konsistens. Det ska finnas många verktyg i en verktygslåda!

0

Peter, Linköping

6 sep 2013 kl. 22:38

Jag brukar hålla mig till en och samma art, vet inte vilken men den är rätt gyllene. Och jag äter kanske max 15 hattar om året.

0

SkogsolaH

6 sep 2013 kl. 22:39

Så kan det ju va Peter.
Irene, är den olämpliga underarten riktigt identifierad och har den ett namn?

0

Irene A

6 sep 2013 kl. 22:58

Ola, jag har läst att den som oftast orsakar besvär är Armillaria ostoyae, mörkfjällig honungsskivling, en art som mest förekommer på barrved och är ganska röd/rosa i färgtonen på hatt och skivor.

0

Jan A, Uppsala

6 sep 2013 kl. 23:05

A.borealis är vanligast även här, och den har jag alltid ansett god, trots alla publicerade varningar!

0

Lena M

7 sep 2013 kl. 07:51

Honungsskivling åt jag för många år sedan, vilken av dem vet jag inte, men tyckte de var goda.
Nu ser man dem nästan överallt på stubbar, rötter.

0

SkogsolaH

7 sep 2013 kl. 09:46

God morgon!
Hos mig har jag en sträcka längs ett tjärn där bävern gjorde rent för björkar för ca 5-7 år sedan. Stubbar om 50-70 cm som nu står så vackra med honungsskivling på.
Ska föhoppningsvis lära mig mer om artbestämning med Jeppson i Dalsland nästa vecka. T.v. utgår jag från att det är borealis jag har men får väl vara lite återhållsam med förtäringen. De jag smakade för 13 timmar sedan har ännu inte gett någon reaktion. Ypperligt smakade de.
Försökte som hastigast googla fram något om giftet i Armillaria ostoyae, men hittade bara något om toxiska proteiner. Säger inte så mycket. någon har tips på länk?

0

"JAS" Helsingborg

7 sep 2013 kl. 23:01

Har kollat lita med mina kontakter här ner och just nu så är det tydligen bara A. boreali som har en liten brun kant på undersidan i kanten på velumet (unga ex) och så “tappar” den fjällen rätt tidigt, skall vara helt ok att äta.
Har tyvärr ingen bar bild på dem bara denna med lite äldre ex. Skall föröka åtgärda det.

0

Ola H Druvfingersvamp

Elisabeth Jansson

9 sep 2013 kl. 01:13

Hej!
Jag såg på din uppköparlista att du köpte druvfingersvamp den äkta växer bara tillsammans med bok kanske ek, Den som vi plockar i granskog är inte en Druvfingersvanp fast man kan tro det,den äkta luktar svag blomdoft och den oäkta doftar krydda vitpeppar säger jag och den ärt bedk ävrn som ung.

0

Stina Nordsjælland

9 sep 2013 kl. 07:24

I går såg jag hos min lokala köpman (i Danmark) att de hade grillade ättiksinlagda honungsskivlingar till salu. Ett litet glas för 15 Dkr. Jag undrade mig över att honungsskivlingar var godkänt som en merkantil svamp under hänsyn till allergirisken. Jag kunde inte läsa på etiketten vilken svamp som var i glaset, men är rätt säker på att det var honungssvamp. Varan såg i övrigt riktigt läcker ut.

0

Jan A, Uppsala

9 sep 2013 kl. 07:52

En av mina favoritsajter är det finska Livsmedelssäkerhetsverket Evira. Där finns “allt”, här om honungsskivlingarna:
http://www.evira.fi/portal/se/livsmedel/tillverkning+och+forsaljning/gronsaker/svampar/handelssvampar/honungsskivlingar/

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone