Vi var ute o försökte hitta lite svampar. Hittade en kantarell. Resten konstiga svampar jag inte är säker på.
Sambon hittade en hel massa svampar som växte i klungor och han sa att de såg ut som veckad tofsskivling i den lilla svampboken vi hade med (med bara 10 matsvampar). Ganska lik illustrationen i boken plus att svampen har vitt “pulver” center på några av dem.
Men när jag är hemma för att verifiera med andra böcker och internet så blev det inte lika säkert längre. T.ex. “våra” svampar verkar ha smalare fötter, och på bilderna visas svamparna växas “ensam” och bilden på giftskivlingen eller vad de nu heter, växer på exakt samma sätt som vår.. Då blev det inte lika kul längre!
Och sedan har jag tre olika soppar. En som blånar, som jag kanske tror är Blodsopp (???), en ensam liten en, och sedan ett gäng av gulbruna.
Jag visar bilder.
soppar och skumma svampar
Tack alla. Jag tror vi skippar honungskivlingarna. De är ju stora o halvfula.
Blodsoppen tror jag är rätt, på övre halvan av foten ser jag röda prickar, prickarna är mycket små till storleken.
Synd att de som jag hittade många av är kassa. hah.
Så den ensamma lilla soppen och blodsoppen kan jag alltså ta och torka för förtärning, och kassera resten? Vad tror ni?
Håller med om att honungsskivlingarna på bilden är lite väl långt gångna. Egentligen björksoppen också, den är extrem färskvara och blir väldigt fort sunkig i konsistensen.
Örsopparna ser fräscha ut, men eftersom jag inte har ätit den arten själv, kan jag inte lova att det är en god svamp. Den vinner säkerligen på torkning precis som de flesta andra soppar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.