Jag har hittat två svampar som jag inte vet vad det är och ingen har hittills kunnat säga vad det är för sort.
1) ovansidan av hatten är ganska platt med en tvär kant. den är brun-lila och när man har plockat den blir den gråbrun. men vinklar man den i rätt ljus så kan man se ett lila skimmer. skivorna är champagnefärgade/ljusbrun, köttet är vit, foten är rätt så tunn och brunaktig på vissa ställen, ffa där man skurit av den samt i övergången mellan fot och skivorna. den bruna färgen är då som en ring, annars är den vit. den luktar åt champigonhållet och jag hittade den inte långt ifrån skäggriskor efter en grusväg i rätt så fuktig barrskog med mycket inslag av björk, väl gallrad med mycket lingon/blåbär och mossa. de växer i rätt så stora grupper, men svampen i sig är rätt liten. det enda jag törs säga med bestämdhet om svampen att det är någon slags kremla, för foten går rätt av om man bryter den.
den andra är svampen enligt bild. jag tycker det syns rätt fint, så jag avvaktar med att beskriva den.
ok, jag har skurit av den av gammal vana.
den första tror jag inte har någon mjölksaft, men den jag plockade är för torr för att kolla. jag får plocka en till sån, men det vore roligt om det visade sig vara en skogsriska :)
jag ska kolla om jag hittar fler av svamp nummer 2 och tar då hem den med hela foten :)
Tja, jag vet inte. Skogsriska var inte min första tanke när jag såg bilden. Hatten ser för torr och finluden ut, och skivorna för mörka. Mitt intryck är mörk kokosriska. Den är vanlig längs grusiga vägkanter där det växer tall. Alla exemplar har inte så tydlig kokosdoft, man kan få kolla på flera ibland.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.