Usch, jag är så värdelös. Jag kan inte se att rörmynningarna är kantiga, men kanske syns det inte på så här små?
Om det är till någon ledning så var rörlagret otroligt lätt att rensa bort. Bara att nypa av och flå av det i ett stycke ihop med huden på foten.
Susanne, de lär bli väldigt goda av att torkas. Påminnande om murklor.
Jag har aldrig hittat så många fina ex att jag kan avgöra det, men jag torkar dem och använder dem som blandsvamp.
Jag vet inte om det är örsopp på bilden. Jag brukar gå efter att de har rosa-aktig hatthud och en särskild form.
örsopp
Nä, sandsopp tror jag inte på. Det var det jag plockade mest av igår nämligen. De här var helt släta i färgen på hatten, inga “sandkorn”, och gav ett mycket ljusare intryck. Rören var brun-oliv och ljusare än sandsoppens. Rörlagret förefull också tunnare, men de var ju också väldigt små. Hatthuden gick rätt lätt att flå av fast de var torra. Och så det där med att rören lossnade så lätt och att huden på foten följde med. På sandsoppen får jag alltid skära bort rören. Var det jag skulle när alltihopa bara följde med. De växte i en liten grupp, kanske 10 stycken.
Sorry för taskig blixtbild.
Susanne, jag tog dem för jag tänkte att de kan funka som utfyllnad i blandsvamp eftersom det har varit så dåligt med svamp hittills. Vet inte heller hur örsopp smakar enskilt. Eftersom jag inte är säker på att detta är örsopp så ger det ju inget svar att äta upp dem heller. ;-)
Kul att metoden funkade för dig också! :-)
Sandsopp hade jag redan utslutit, med all repekt för din kunskap som överstiger min med eoner. Men jag hade redan plockat sandsopp av varierande storlek och de här var något annat.
Nu är jag nästan sugen på att blöta upp dem och smaka. Tänk om torkad örsopp är en lika stor höjdare som torkad sandsopp - bara det att ingen kommit på tanken att prova- :-)
Jag är inte klok - har just beställt en Evermat-tork. Uj uj vad min plånbok gråter.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.