0 853 visningar

16 svar

Ung örsopp?

mumrik

7 sep 2013 kl. 21:20

Usch, jag är så värdelös. Jag kan inte se att rörmynningarna är kantiga, men kanske syns det inte på så här små?

Om det är till någon ledning så var rörlagret otroligt lätt att rensa bort. Bara att nypa av och flå av det i ett stycke ihop med huden på foten.

0

mumrik

8 sep 2013 kl. 00:31

Glömde ju bilden! Jag är hopplös.

0

Susanne Hernqvist

8 sep 2013 kl. 01:35

Tycker nog det ser det ser ut att vara örsopp men hur de är att rensa har jag ingen erfarenhet av. Är de verkligen värda att ta till vara? Berätta gärna vad du tycker om du äter dem.

0

buffy

8 sep 2013 kl. 08:11

Susanne, de lär bli väldigt goda av att torkas. Påminnande om murklor.

Jag har aldrig hittat så många fina ex att jag kan avgöra det, men jag torkar dem och använder dem som blandsvamp.

Jag vet inte om det är örsopp på bilden. Jag brukar gå efter att de har rosa-aktig hatthud och en särskild form.

örsopp

0

Jan A, Uppsala

8 sep 2013 kl. 10:24

Den fantastiska rensningsmetoden ska du få demonstrera vid tillfälle, Mumrik! Jag ska försöka se till att alltid ha minst en slemmig sopp i bakfickan…

0

Irene A

8 sep 2013 kl. 11:02

Jag tycker att det ser ut som sandsopp på bilden. Visst blånar den lite i köttet också?
Kan inte heller tänka mig att det är örsopp om rören är lätta att lossa..

0

mumrik

8 sep 2013 kl. 11:14

Nä, sandsopp tror jag inte på. Det var det jag plockade mest av igår nämligen. De här var helt släta i färgen på hatten, inga “sandkorn”, och gav ett mycket ljusare intryck. Rören var brun-oliv och ljusare än sandsoppens. Rörlagret förefull också tunnare, men de var ju också väldigt små. Hatthuden gick rätt lätt att flå av fast de var torra. Och så det där med att rören lossnade så lätt och att huden på foten följde med. På sandsoppen får jag alltid skära bort rören. Var det jag skulle när alltihopa bara följde med. De växte i en liten grupp, kanske 10 stycken.

Sorry för taskig blixtbild.

Susanne, jag tog dem för jag tänkte att de kan funka som utfyllnad i blandsvamp eftersom det har varit så dåligt med svamp hittills. Vet inte heller hur örsopp smakar enskilt. Eftersom jag inte är säker på att detta är örsopp så ger det ju inget svar att äta upp dem heller. ;-)

0

mumrik

8 sep 2013 kl. 12:01

Här kan ni se hur mycket den skiljer för sansoppen när de är torkade.

Tycker den är närmast beige med en rosa ton medan sandisen är brungul.

Är rätt säker på att det är en slemsopp, men om det inte är örsopp, vad sjutton är det då?

0

Jan A, Uppsala

8 sep 2013 kl. 12:53

Märklig färg. Mina torkade sandsoppar blir alltid mlm blekt gula, även “de blånade”. Dina ser närmast rostade ut…

0

munrik

8 sep 2013 kl. 17:13

Centrurion-torken kanske blir för varm. :-D

OT: Jag hade tänkt gå och heja på dig på Stadsskogens dag, men jag var upptagen i ett annat stånd och vips så började alla packa ihop.

0

Jan A, Uppsala

8 sep 2013 kl. 18:01

Ja, man ska hålla stånd tiden ut…

0

SkogsolaH

8 sep 2013 kl. 20:56

Mumrik, både bilden och din beskrivning får mig att tänka grynsopp = ringlös smörsopp

0

mumrik

8 sep 2013 kl. 21:27

Det vore ju betydligt intressantare, men kan de ha sån där ful färg på rören? Jag trodde rören var gula. Några gryn såg jag inte heller till.

0

SkogsolaH

8 sep 2013 kl. 21:35

kollade inte bilden på de torkade förrän nu. De torkade ser påfallande lika ut de örsoppar jag tog ur torken tidigare idag.

0

mumrik

9 sep 2013 kl. 08:48

Tack. Om nu färgen på torkad säger något. Mina och Jan As sandsoppar blir ju helt olika.

Brukar du äta dem? Vad tycker du i så fall?

0

Irene A

9 sep 2013 kl. 13:01

Mumrik, jag plockade upp en örsopp igår och testade din metod att få bort rören :-) Ja, det var faktiskt ganska lätt lossa dem när ett tunt skikt av köttet i hatten och på foten fick följa med. Så då är det nog örsopp i alla fall om du kan utesluta sandsopp.

0

mumrik

9 sep 2013 kl. 18:32

Kul att metoden funkade för dig också! :-)

Sandsopp hade jag redan utslutit, med all repekt för din kunskap som överstiger min med eoner. Men jag hade redan plockat sandsopp av varierande storlek och de här var något annat.

Nu är jag nästan sugen på att blöta upp dem och smaka. Tänk om torkad örsopp är en lika stor höjdare som torkad sandsopp - bara det att ingen kommit på tanken att prova- :-)

Jag är inte klok - har just beställt en Evermat-tork. Uj uj vad min plånbok gråter.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone