Jag är lite osäker på vad jag hittat - igen. Köttet blir blått vid snitt och rören likaså vid beröring.
Enligt vad jag har läst om blodsopp så verkar det som att det stämmer in en del på denna. Såg också nånstans att det finns något som heter blåsopp som jag däremot inte vet något om.
Blodsopp. blåsopp, falks djävulssopp eller annan?
Man kan även smaka. Bittersopp smakar, inte oväntat, bittert. Det kan dock ta en liten stund innan den bittra smaken framträder, den är inte lika genomträngande som gallsoppens bitterhet.
Röda rörmynningar är ett måste för att det ska vara blodsopp. Blodsopp har också mörkare hatthud men det är ett mindre distinkt tecken särskilt på äldre ex.
Blåsopp ser inte alls ut så, men hatthudens färg kan iofs vara lite lik. Här är en bild på blåsopp jag hittat. Blåsoppar blir blå bara av att man tar i dem.
blåsopp
Kanske violspindling.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.