0 1307 visningar

6 svar

Göra pulver av Fjällig Taggsvamp

Max

8 sep 2013 kl. 19:52

Hej, har torkat upp en laddning fjällig taggsvamp som jag tänkte göra ett pulver av och använda som krydda.

Läste i nya svampboken att det skulle vara en bra metod för att få en krydda att stoppa i soppor eller såser.

Jag undrar hur ni brukar pulverisera dessa, med mortel eller mixerstav, eller på något annat sätt?

Mvh Max

0

mumrik

8 sep 2013 kl. 21:39

Har gjort mjöl av annan svamp och har då använt en kraftig mixer. En Magic Bullet för att vara exakt, såldes på TV-shop förr, men jag har köpt min på nätet. Den gör fint pulver av ALLT.

0

Michael Krikorev

9 sep 2013 kl. 09:30

En bra mortel går också bra att använda för att pulvrisera riktigt torra svampbitar, men har inte testat på fjällig taggsvamp (dock en hel del andra arter som t.ex. stolt fjällskivling, trattkantareller och trumpetsvampar, kremlor m.m.).

0

buffy

9 sep 2013 kl. 18:00

En minimixer eller en sån där mixertillsats man kan ha till sin mixerstav funkar väldigt bra till att pulverisera torkad svamp. Lidl har minimixrar just nu som är billiga men ändå bra.

Har ej provat m fjällig taggsvamp för vi har nog inga i Skåne.

0

Max

10 sep 2013 kl. 12:53

Tackar för svaren! Då ska jag prova det nu när man får nån timme ledigt framöver!

0

Max

10 sep 2013 kl. 13:40

Jag kunde inte hålla mig längre, körde först i en matberedare följt av en stavmixer, dock har jag ingen sån där grej man sätter fast för att få ett hermetiskt slutet system utan de vart i en safttillbringare med en handduk över.

De är fantastiskt vad lite plats det tar när man torkat och sen pulveriserat det.

Här kommer en bild på de. (webcam-kvalitet dock!)

Fjällig taggsvamp som mjöl

0

mumrik

10 sep 2013 kl. 14:06

Jag gjorde mjöl på blek taggsvamp förra året. Jag provade nämligen att torka och det blev inte så bra, blev hårda hur länge de än låg i blöt. Men mjölet smakar mumma i såsen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone