Hej!
Plockade ett 20-tal av denna svamp, som jag kände mig säker på var pepparriska, med sin bruna färg och mjölkvita saft. Men när jag kom hem så kände jag mig inte lika säker längre. Kan det vara någon annan svamp? Jag har läst om kamferriska, och det är väl främst den jag tänker på i andra hand. Finns det andra svampar, giftiga, som jag kan ha förväxlat den med?
Det ser ut att vara pepparriskor, allihop på bilden… Pepparriskor behöver en ordentlig avkokning (minst 5 min) i vatten som hälls bort innan svamparna används.
Kamferriskan är mindre och spensligare, har mörkare fot, en mild smak på mjölksaften (pepparriska=skarp!), inte giftig.
Undrar om det är kamferriska jag brukar hitta. Påminner om pepperriska, men den vita saften smakar milt. Jag tycker hattarna ljusnar mot kanten. Känner ingen doft av curry/buljong dock, det är därför jag aldrig är säker på vad det är. Men kanske en del människor inte känner doften.
Michael, du skriver; (pepparriska=skarp!), inte giftig. Jag trodde den kunde orsaka vissa förgiftningssymptom vid förtäring efter för dålig avkokning? Tolkar jag dig rätt så borde jag kunna sälja torkade pepparriskor utan risk att förgifta någon? Huruvida det går att koka bort den skarpa smaken efter torkning är ovidkommande. Är den inte giftig så kan man ju rentav prova den torkade utan förvällning som krydda. Tacksam för kommentar..
Tack för senast förresten :)
Tack för raskt inlägg Irene. Jag är försiktig med Riskor. Har själv vid upprepade tillfällen blivit illamående av “Finsk risksallad” på en blandning av de 3. Har inte fått tillfälle att utröna om det är en eller flera av dem jag är känslig för. Är mycket intresserad av allt jag hör och ser i ämnet. Särskilt intressant just nu är uppgifter om hur de alla påverkas av torkning.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.