0 2730 visningar

16 svar

Pepparriska?

FredricA

8 sep 2013 kl. 23:45

Hej!

Plockade ett 20-tal av denna svamp, som jag kände mig säker på var pepparriska, med sin bruna färg och mjölkvita saft. Men när jag kom hem så kände jag mig inte lika säker längre. Kan det vara någon annan svamp? Jag har läst om kamferriska, och det är väl främst den jag tänker på i andra hand. Finns det andra svampar, giftiga, som jag kan ha förväxlat den med?

0

Elisabeth Jansson

9 sep 2013 kl. 01:08

Tycker att färgen inte stämmer men den har ju vårtan i mitten,det är inte madelriska då?
Den har jag aldrig sett

0

Michael Krikorev

9 sep 2013 kl. 09:26

Det ser ut att vara pepparriskor, allihop på bilden… Pepparriskor behöver en ordentlig avkokning (minst 5 min) i vatten som hälls bort innan svamparna används.

Kamferriskan är mindre och spensligare, har mörkare fot, en mild smak på mjölksaften (pepparriska=skarp!), inte giftig.

0

mumrik

9 sep 2013 kl. 11:19

Undrar om det är kamferriska jag brukar hitta. Påminner om pepperriska, men den vita saften smakar milt. Jag tycker hattarna ljusnar mot kanten. Känner ingen doft av curry/buljong dock, det är därför jag aldrig är säker på vad det är. Men kanske en del människor inte känner doften.

0

Jan A, Uppsala

9 sep 2013 kl. 11:52

med kokos…

0

mumrik

9 sep 2013 kl. 12:28

Vad då?

0

Jan A, Uppsala

9 sep 2013 kl. 12:31

Doften, lukten!

0

FredricA

9 sep 2013 kl. 13:46

Tack för era svar! Kan man generellt säga att svampar som vid brytning utsöndrar vätska är riskor, och således INTE är giftiga? (Bortsett från den klara vätskan hos lakritsriskan).

0

mumrik

9 sep 2013 kl. 15:55

@Jan Kan kamferriska dofta kokos också alltså?

@FredericA Ja, så har jag uppfattade det ivf.

0

Jan A, Uppsala

9 sep 2013 kl. 17:17

Nej, sorry Mumrik, jag yrade bara i ett akut ålderdomssenilitetsanfall i en paus mitt i JAS-beskärningsbestyren uppe i Gyllenkroksastrakanen. Curry skulle det vara - men det hade du ju redan nämnt. Det går utför, men det går ganska lätt…

0

mumrik

9 sep 2013 kl. 19:08

Va bra!

Jag ska banne mig plocka hem några såna där och be några andra lukta. Skulle inte förvåna mig om det är mitt luktsinne det är fel på. De narrade mig förra året också.

0

SkogsolaH

10 sep 2013 kl. 21:06

Michael, du skriver; (pepparriska=skarp!), inte giftig. Jag trodde den kunde orsaka vissa förgiftningssymptom vid förtäring efter för dålig avkokning? Tolkar jag dig rätt så borde jag kunna sälja torkade pepparriskor utan risk att förgifta någon? Huruvida det går att koka bort den skarpa smaken efter torkning är ovidkommande. Är den inte giftig så kan man ju rentav prova den torkade utan förvällning som krydda. Tacksam för kommentar..
Tack för senast förresten :)

0

Irene A

10 sep 2013 kl. 21:14

Det som är upphov till skärpan i vissa riskor brukar vara tarmretande - så jag skulle råda till en viss försiktighet. Hur de uppträder efter torkning vet jag förstås inte, men annars är det ju avkokning som gäller.

0

SkogsolaH

10 sep 2013 kl. 21:22

Tack för raskt inlägg Irene. Jag är försiktig med Riskor. Har själv vid upprepade tillfällen blivit illamående av “Finsk risksallad” på en blandning av de 3. Har inte fått tillfälle att utröna om det är en eller flera av dem jag är känslig för. Är mycket intresserad av allt jag hör och ser i ämnet. Särskilt intressant just nu är uppgifter om hur de alla påverkas av torkning.

0

mumrik

10 sep 2013 kl. 21:22

Varför inte koka av dem först och torka sen? Det går ju att torka annan tillagad mat (t.ex. köttfärs), så varför inte?

0

SkogsolaH

10 sep 2013 kl. 21:28

En idé värd att prova Mumrik

0

mumrik

10 sep 2013 kl. 21:42

Ja, jag ska prova själv, för eget bruk. Har tänkt på det förut. Har alltid sprängfull frys, så ju mer som kan förvaras utanför frysen desto bättre.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone