0 11184 visningar

8 svar

Magproblem av kantareller, hjälp!

Rasmus Abrahamsson

9 sep 2013 kl. 15:32

Hej!
Det var så att min mor plockade kantareller häromdagen (hon säger att hon är 100% säker på allt var kantareller) som det sedan gjordes sås på. Hon plockade några på fredagen, några på lördagen och några på söndagen, då middagen ägde rum.
  När vi sedan åt maten fick min mor då en allergisk reaktion(som nog brodde på vinet) och jag fick ungefär samtidigt, detta är då precis när vi ätit upp, ont och gaser i magen. Möjligtvis lite trött, men det behöver inte nödvändigtvist ha något med det hela att göra. Detta sitter fortfarande i nu ca. 20h efteråt. Vad tror ni har hänt?
  Smet något giftigt med i såsen? Skulle de inte ligga upp till två dar och fick därför nått skit i sig? Klarar helt enkelt min mage inte av dessa svampar längre(har ätit innan)? Nått annat?
  De kokade i ca. 20 min.

MvH/Rasmus

0

buffy

9 sep 2013 kl. 17:58

Jag har inte hört talas om ngn sådan reaktion av vanliga kantareller, dvs de som är gula, men trattkantareller är kända för att kunna ge rejäla magproblem hos känsliga/allergiska. Min mammas man är en sådan person. Han hade ätit trattisar förut utan problem när han sedan plötsligt blev väldigt sjuk efter en trattkantarellmåltid med vin. Vid upprepade försök med enbart trattisar har han också blivit väldigt sjuk, i minst ett dygn efteråt. Kräkningar, diarré, helt utslagen. Senaste gången fick han i sig ngn enstaka liten trattis som fastnat på taggsvampar som han stekt. Jättesjuk. Han är allergisk mot mycket annat också, t ex viss frukt, vissa slags pollen, morötter och rå potatis,men ingen annan slags svamp. Än så länge i af =/

Kantareller kan ligga länge i kylen utan att bli dåliga, så det behöver inte alls ha varit ngt fel på er svamp. Rätt förpackade kan de klara sig flera veckor utan problem.

Hoppas ni snart kryar på er!

0

Grethe F

9 sep 2013 kl. 18:19

En av mina systrar blir mycket sjuck av Kantarell den gula ,kräkning och frossa .

0

Rasmus Abrahamsson

9 sep 2013 kl. 18:41

Borde kanske påpeka att svampen inte låg i kylen utan fritt ute på diskbänken…

0

Grethe F

9 sep 2013 kl. 19:11

Inte i tre dagar då kan den mycket väl vara dålig

0

SkogsolaH

10 sep 2013 kl. 20:58

Jag hanterar mycket kantarell. Har aldrig hört talas om någon som reagerat så på friska kantareller vilket får mig att starkt misstänka att era påverkats av någon nedbrytare. Alltså typ bakterie eller annan svamp. Kan naturligtvis inte uteslutas att det smugit med annat än kantarell i anrättningen.

0

klas jaederfeldt

11 sep 2013 kl. 07:28

jag får ont i magen av MYCKET med kantareller och Mycket med sprit

0

Svampe

22 okt 2017 kl. 20:18

Helt jävligt. Åt trattisar, lite för mycket. Rött vin. Tog tre dagar med magont. Frossa. Åt ganska mycket iof. Beware!

0

mumrik

22 okt 2017 kl. 20:22

Större risk att det slinker med nåt olämpligt med trattisar än med vanliga kantareller. Men enligt vad folk sagt här finns det de som inte tål kantareller eller kombinationen kantareller - alkohol.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone