Hej!plockade svamp idag o hittade ett helt litet gäng av denna svamp.Min gissning är ju att det är fårticka, och det var därför jag plockade den.Det var en blandskog med mest gran, i en öppen glänta.
Har jag rätt i min gissning?
Vill veta om jag vågar äta denna =)
Jag brukar sällan plocka den till mat eftersom det finns så mycket annat som är godare, men testa och stek hela panerade hattar. Stek på svag värme under ganska lång tid så du får en bra konsistens. Funkar också att mala ner och göra vegetariska burgare av om man kryddar upp den med lite goda färska örter.
Gå till forumets första sida, längst upp ser du en tom ruta, skriv in ordet fårticka och tryck på ordet sök så poppar det upp en hel del, bland annat användbarhet. Soppar på fårticka är gott att ha med ut i skogen. Den är även bra att ha som blandsvamp eftersom den suger åt sig smak av mer kryddiga svampar så som kantarell, kj m.fl. När du steker kött, fisk och kyckling så låt fårtickan steka med så att den tar upp smaken.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.