Vad jag retar mig på är att den har så distinkta kännetecken - de nedlöpande skivorna och den speciella övergången till ringen, den fjälliga foten som går från ljust till mörkbrunt mot basen samt den invikta, oregelbundna kanten på hatten - den borde vara lätt att identifiera, men icke…
Om sporerna är bruna faller ju honungsskivling, vilket eljest vore det naturliga valet, om vi antar att det finns dolda vedrester i substratet.
Irène: Det intressanta är att jag också har hittat K. mutabilis med starkt nedlöpande skivor, precis som dina, vilket inte är det normala. Dom växer varje år på en speciell stubbe i ett naturvårdsområde, men på de andra stubbarna är dom normala med ingen eller svag nedlöpning. Jag har kollat med Stig J men vi har ännu inte kommit till sekvensering.
Om sporerna är bruna faller ju honungsskivling, vilket eljest vore det naturliga valet, om vi antar att det finns dolda vedrester i substratet.
Irène: Det intressanta är att jag också har hittat K. mutabilis med starkt nedlöpande skivor, precis som dina, vilket inte är det normala. Dom växer varje år på en speciell stubbe i ett naturvårdsområde, men på de andra stubbarna är dom normala med ingen eller svag nedlöpning. Jag har kollat med Stig J men vi har ännu inte kommit till sekvensering.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.