0 1597 visningar

7 svar

Gula katareller

Rolle

9 sep 2013 kl. 20:44

I år verkar det som om de gula kantarellerna lyser med sin frånvaro.  Finns dom överhuvud taget?  Vi brukar plocka i närheten av norska Brekken men .......

0

Irene A

9 sep 2013 kl. 22:02

Ja de finns (eller fanns tills vi plockade dem..), och så här ser de ut:

gula kantareller

0

Gula kantareller, visst finns de!

Michael Krikorev

9 sep 2013 kl. 22:05

Kantareller finns, men inga mängder… Förra året var ett riktigt bra kantarellår, då fanns det gula kantarell i mängder under hela sommaren och hösten.

Det verkar som att kantarellen inte producerar några större mängder fruktkroppar under varma och torra somrar. Regelbundet med regn under sommaren brukar däremot ge effekt…

0

BaWa

9 sep 2013 kl. 22:07

Här uppe har det varit ett otroligt bra år för gula kantareller Michael. Många år sedan vi hittat så mycket som i år. Plockat lika mycket som guldåren i Hemavan på 80-talet.

0

Michael Krikorev

9 sep 2013 kl. 22:45

Kul Bawa! Då får jag rätta min uppfattning. Kan det vara så att de regn som ändå lyckades komma i sommar föll väl ut på en del håll i Norrland? Har hört från flera oberoende källor att svampsäsongen uppe i fjällen (bl.a. Abisko och Kittelfjäll) har varit ovanligt bra i år (Augusti). Hört om rejäla svamphistorier att jag själv längtat upp. Men samtidigt är det ont om svamp på andra ställen i Norrland har jag förstått.

Sen är det väl så att även om man generellt klagar över torka, värme och dålig svamptillgång så verkar en hel del ändå ha hittat gott om svamp, även i Skåne där man klagat på torkan har jag ju sett fina bilder från JAS och Tony S bl.a. av massa roliga arter.. Den som söker finner kanske är ledordet denna säsong :-)

0

Irene A

10 sep 2013 kl. 08:20

Just i år har det varit extra tydligt att sommarnederbörden inte är det enda som påverkar svampsäsongen.
Det började redan under våren. Vi hade mycket snö som tog lång tid på sig att smälta. Sen uteblev det vanliga blåsvädret i maj och början av juni som i vanliga fall torkar ut markerna totalt, så hela sommaren gick med varmt och fuktigt rötmånadsväder trots att det knappt regnade något. Det blev en tidig start för både svamp och bär.

0

Michael Krikorev

10 sep 2013 kl. 11:22

intresssant Irene, det är säkert så att nederbörd och andra väderförhållanden under föregående vinter och vår också har en stor betydelse för hur svampsäsongen blir.

0

Hans v E

10 sep 2013 kl. 23:24

Och fortfarande heter de kantarell och är gula.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone