I går hemförde hustrun bl.a. två små kremlor, som tills m mängder av bleka skäggriskor växte i gräs- och gruskantad, klen, ffa björk- och grankantad skogsbilväg. Hattfärgen framgår av bilderna, smalbent kritvit, skivorna nästan vita- svagt gräddtonade.
Givetvis föll det på min lott att provsmaka och –lukta. Lukten kraftigt fruktsyrlig – men smaken!
Ett par tre timmar efteråt var mitt utsatta tungparti iss förlamat. Visserligen var kremlorna torra och ”koncentrerade”, men jag har faktiskt smakat på torrisar förr.
Storleken mellan 2.5 och c 5 cm, de hemtagna ligger på 5mm-papper.
Hittar inget som stämmer riktigt. Någon som vet?
Thanks et tack!
Tror att jag direkt utesluter ädellövsarten R. undulata. Vi rör oss ibland i mycket triviala skogar och dessa kremlor växte långt från ädlare trädslag.
R. atrorubens passar bättre - om man bortser från småleken som dock kan bero på årsmånen, den magraste i åminne. Båda arterna finns hos Nylén.
I går kväll la jag båda kremle-exen på ett fat vid ett fönster – och redan nu är de skrumptorra, trots att solen ännu inte alls visat sig!
Kanske de hamnar i ett inkorgskonvolut vid UU-herbariet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.