0 519 visningar

15 svar

Besök i kohagen idag

Lena M

11 sep 2013 kl. 19:51

Passade på att kika runt när kossorna befann sig längre bort i den stora hagen och det hade kommit mkt. små svampar.
Ex.vis de här som jag tror kan vara någon slags fingersvamp, men vilken i.s.f ?
Hittar inget i mina böcker som stämmer in .

Fingersvamp ?

0

Vaxingar

11 sep 2013 kl. 19:54

Många små vaxingar fanns också att beskåda, här är en liten bukett i gult, rosa och nästan vitt.
Förhoppningvis blir de lite större, skall kolla om ett par dagar. Men de kanske finns någon som redan nu vet vilka de år ?

Vilka vaxingar ?

0

Irene A

11 sep 2013 kl. 20:20

Jag passar när det gäller fingersvampen..

Den orange med gröngul ton på skivor och fot, kan vara papegojvaxskivling.

De andra är hättor. Den gulbleka kan vara gulvit hätta, Mycena flavoalba, och den rosa en tämligen ovanlig art, rönnbärshätta, Mycena adonis.

Hoppas att fler bistår med ideer här, jag är långtifrån säker.

0

Tina Nordberg

11 sep 2013 kl. 20:32

Tycker fingersvampen liknar aprikosfingersvamp eller är det helt galet?

0

Tipula

11 sep 2013 kl. 20:36

Hej!
Det finns en art som heter Clavulinopsis laeticolor som liknar väldigt mycket din svamp. Den är inte rödlistad och det finns gott om bilder i Amerikanska svampsidor.

Skall finnas i sverige

Fast jag gissar ju bara förstås.
Ber om ursäkt om det bli tokigt

0

Lena M

11 sep 2013 kl. 20:48

Tackar för förslagen, väntar och ser om det finns flera .

0

Lena M

12 sep 2013 kl. 08:22

Nu har jag kollat förslagen på fingersvampen och Tipula, kan vara den du föreslår.
Tina, jag tror att den är för gul för att vara aprikosfingersvampen.
Det finns ytterligare en som jag tycker är tänkbar, hagfingersvampen, vad tror ni om det ?
Skall kolla närmare i morgonem. efter karaktär på den.

Jasså, den ljusa och rosa var hättor, rönnbärshättan hittar jag inte i någon av mina böcker .

0

"JAS" Helsingborg

12 sep 2013 kl. 08:31

Fingersvampen tror jag är Hagfingersvamp, clavulinopsis helvola, tillskillnad från aprikosfingersvamp så kan denna ha mörka toppar, aprikosen skall väl ha gul-vita toppar, luktar lite unket om du kan kolla det.

0

Lena M

12 sep 2013 kl. 08:37

Okey Jas, det skall jag göra !

0

o

12 sep 2013 kl. 09:36

Man bör ju kolla om den rosa hättan är 2 eller 4 sporig.

0

Lena M

12 sep 2013 kl. 10:17

Ja visst är det så ! Många svampar behöver mikroskoperas för säker artbestämmning,men jag kan inte.Ställer någon upp så kan jag skicka en hätta :).

0

Frida T

13 sep 2013 kl. 08:23

Kul att du tog dig ut i kohagen! Hittar du jordtungor så kan jag kolla dem i mikroskop åt dig. Hättor har jag tyvärr inte så stor koll på :)

0

Lena M

14 sep 2013 kl. 08:32

Återbesök i kohagen i går em. Jas, jag tycte att fingersvampen luktade gammalt hö / halm, förmodligen så är det hagfingersvampen.

Frida, det gör jag gärna, men ännu ingen funnen. Få se hur läget är efter regnet som är utlovat i början av nästa vecka.

Två arter som jag undra över som också finns i hagen !

En riska som är svagt rosa, ingen doft/smak, kan det vara stos slriska ?

Så en liten svamp som är mkt. ” klistrig ” på hatt / fot undrar jag också över, vad är det / släkte ?

Rosa riska ?

0

Lena M

14 sep 2013 kl. 08:37

Stor alriska skall det stå !

Bild på den lilla svampen med klistrig hatt / fot !

Liten skivling ?

0

Irene A

14 sep 2013 kl. 09:16

Den klistriga är broskvaxing, Hygrocybe laeta. Jag är allt mer övertygad nu om att den första vaxingen du visade också var den arten..

0

Hans Myhre

14 sep 2013 kl. 20:32

Ja, den andre waxingen er H. laeta men den første lille gule er ikke det. Spørsmålet er om drn va klebrig eller ikke….altså ikke laeta men en liten gul waxing

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone