Passade på att kika runt när kossorna befann sig längre bort i den stora hagen och det hade kommit mkt. små svampar.
Ex.vis de här som jag tror kan vara någon slags fingersvamp, men vilken i.s.f ?
Hittar inget i mina böcker som stämmer in .
Fingersvamp ?
Jag passar när det gäller fingersvampen..
Den orange med gröngul ton på skivor och fot, kan vara papegojvaxskivling.
De andra är hättor. Den gulbleka kan vara gulvit hätta, Mycena flavoalba, och den rosa en tämligen ovanlig art, rönnbärshätta, Mycena adonis.
Hoppas att fler bistår med ideer här, jag är långtifrån säker.
Nu har jag kollat förslagen på fingersvampen och Tipula, kan vara den du föreslår.
Tina, jag tror att den är för gul för att vara aprikosfingersvampen.
Det finns ytterligare en som jag tycker är tänkbar, hagfingersvampen, vad tror ni om det ?
Skall kolla närmare i morgonem. efter karaktär på den.
Jasså, den ljusa och rosa var hättor, rönnbärshättan hittar jag inte i någon av mina böcker .
Återbesök i kohagen i går em. Jas, jag tycte att fingersvampen luktade gammalt hö / halm, förmodligen så är det hagfingersvampen.
Frida, det gör jag gärna, men ännu ingen funnen. Få se hur läget är efter regnet som är utlovat i början av nästa vecka.
Två arter som jag undra över som också finns i hagen !
En riska som är svagt rosa, ingen doft/smak, kan det vara stos slriska ?
Så en liten svamp som är mkt. ” klistrig ” på hatt / fot undrar jag också över, vad är det / släkte ?
Rosa riska ?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.