0 426 visningar

13 svar

Vilken fjällskivling? och ett par till?

"JAS" Helsingborg

12 sep 2013 kl. 21:33

denna veka fjällskivling växer i bokskog, rodnar inte, smakar milt. Namnförslag på den.

0

"JAS" Helsingborg

12 sep 2013 kl. 21:34

Är detta en vaxskivling eller vad? Växer i “granplantage”

0

"JAS" Helsingborg

12 sep 2013 kl. 21:35

Är detta Brokkremla, Russula cyanoxantha ?

0

"JAS" Helsingborg

12 sep 2013 kl. 21:39

Idag plockade jag eller rättare sagt kolade jag många Gallsopp, Tylopilus felleus, då de i “granplantagen var förvillade lika Brunsopp, Boletus badius, som det blev en hel del av idag (nästa inlägg)

0

"JAS" Helsingborg

12 sep 2013 kl. 21:40

Brunsopp, Boletus badius. Nästan 30 liter blev det idag, gav bort en hel del till polaren som var med :)

0

Susanne Hernqvist

12 sep 2013 kl. 21:42

“Vaxskivlingen” är en kremla, troligtvis en något blek siennakremla.

0

"JAS" Helsingborg

12 sep 2013 kl. 21:42

En vacker Strecknagelskivling, Megacollybia platyphylla. och en farlig Vit flugsvamp, Amanita virosa. Båda finns det mängder av i de Skånska skogarna.

0

"JAS" Helsingborg

12 sep 2013 kl. 21:44

Förövrigt så vimlar det av diverse flugsvampar och kammskivlingar, här Röd flugsvamp, Amanita muscaria.

0

"JAS" Helsingborg

12 sep 2013 kl. 21:48

Till sist några Kastanjespröding, Psathyrella hydrophila men en gammal fnöskticka och så några små men goda Vårtig röksvamp, Lycoperdon perlatum, det stod ju lite om den i senaste “Natur & Trädgård”. Där jag förövrigt hade en bild med gångar gjorda av “större almsplintgorre” :)

0

"JAS" Helsingborg

12 sep 2013 kl. 21:59

Tack för det Susanne :) Det var verkligen inte lätt att avgöra i skogen, hala spröda och sköra, var lite undrande över den “ansvälda” foten. Ja så galet Kan det bli ibland ;)

0

Susanne Hernqvist

12 sep 2013 kl. 22:08

Den lilla siennakremlan är ju faktiskt ätlig så jag har plockat ibland men den brukar vara totalt mosad innan svampturen är slut. Förslag på fjällskivlingen: puckelfjällskivling (macrolepiota mastoidea) men jag är rätt kass på dessa eftersom jag nästan aldrig hittar några :) Tack igen för underbara bilder. Ja å brunsopparna är ju så härliga när de är sådär knubbiga. Har hittat en hel del såna i år.

0

"JAS" Helsingborg

12 sep 2013 kl. 22:51

Tack själv Susanne :) Jag tror inte på Puckelfjällskivlingen, liknar inte dem jag hittat innan men de kan ju variera lite.Får se vad stjärnorna säger!

0

Karl S

13 sep 2013 kl. 15:50

Jag tror din fjällskivling är Macrolepiota mastoidea.

0

"JAS" Helsingborg

13 sep 2013 kl. 19:58

Ja, jo den ligger nog närmast till hands ändå. Tack för hjälpen :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone