Vi har en för oss ny trädgrd där jag hittat svamp i gräsmattan . Det finns björk, kastanj, al o ask o sälg. Svampen har brungråskära skivor som ser ut som schamimjon. Färgen är ljusbrun på hatten, ingen stor ring men ev ett streck på de större som är 4 cm bred. Luktar mandel, smakar mandel. Ingen skivling. Spottade förstås för säkerhets skull. På en tagen igår hade skivorna blivit chokladbruna och hatten lite mellanbrun. Köttet vitt och får samma färg som skivorna vid tryck, då den också vätskar ur. Vad är det? Tacksam för svar.
Jag inte hur en schamimjon ser ut. Om det skulle vara en champinjon så skulle det inte komma ut någon vätska, i övrigt tyder det mesta på att det är champinjoner som du har hittat. Mandeldoft/smak samt färgen på skivorna stämmer väl överens. Som sagt, ett par bilder skulle underlätta.
Hej Kristina!
Ett litet tillrättaläggande i all välmening: Du skriver bl.a. att svampen har brungråskära skivor samtidigt som du påstår att det inte är en skivling. En svamp som har skivor är en skivling, därav namnet. Det finns dock undantag: Jag har också skivor (mest gamla LP) men är ändå ingen skivling.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.