0 521 visningar

9 svar

Schaminjon?

Kristina

14 sep 2013 kl. 19:46

Vi har en för oss ny trädgrd där jag hittat svamp i gräsmattan . Det finns björk, kastanj, al o ask o sälg. Svampen har brungråskära skivor som ser ut som schamimjon. Färgen är ljusbrun på hatten, ingen stor ring men ev ett streck på de större som är 4 cm bred.  Luktar mandel, smakar mandel. Ingen skivling. Spottade förstås för säkerhets skull. På en tagen igår hade skivorna blivit chokladbruna och hatten lite mellanbrun. Köttet vitt och får samma färg som skivorna vid tryck, då den också vätskar ur. Vad är det? Tacksam för svar.

0

mumrik

14 sep 2013 kl. 19:54

Ingen skivling? Du menade nog något annat, för nog är champinjoner skivlingar. Din har ju bruna skivor också. ;-)

Kan du ta en bild på svampen och ladda upp så är det säkert någon som kan hjälpa dig.

0

Fredrik H

14 sep 2013 kl. 19:55

du får nog ta en bild på svampen annars blir det svårt att avgöra.

0

Schamijon?

Bengt Sandh

15 sep 2013 kl. 13:01

Jag inte hur en schamimjon ser ut. Om det skulle vara en champinjon så skulle det inte komma ut någon vätska, i övrigt tyder det mesta på att det är champinjoner som du har hittat. Mandeldoft/smak samt färgen på skivorna stämmer väl överens. Som sagt, ett par bilder skulle underlätta.

0

Kristina

3 okt 2013 kl. 22:25

Om bara iponen ville ta fler bilder skulle jag det. Menade ingen ring.

0

Bengt Sandh

3 okt 2013 kl. 23:44

Iponen? Är det Matti Iponen från Tammerfors? Han brukar vara svår att ha att göra med och vill nästan aldrig ta bilder så jag är inte förvånad. :-)

0

balsam

4 okt 2013 kl. 10:59

hahahahaha…. löddrar de vid tillagning också?

0

Bengt Sandh

4 okt 2013 kl. 11:41

Nej, det är bara shampoonjoner som löddrar. :-(

0

Bengt Sandh

4 okt 2013 kl. 11:48

Hej Kristina!

Ett litet tillrättaläggande i all välmening: Du skriver bl.a. att svampen har brungråskära skivor samtidigt som du påstår att det inte är en skivling. En svamp som har skivor är en skivling, därav namnet. Det finns dock undantag: Jag har också skivor (mest gamla LP) men är ändå ingen skivling.

0

Birgitta D

5 okt 2013 kl. 23:03

Ta och rensa din Iphone från bilder så kan den nog ta fler, det var jag tvungen att göra förra veckan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone