0 454 visningar

12 svar

Champinjon ? och lite

"JAS" Helsingborg

15 sep 2013 kl. 13:28

annat oxå.
Serie 1.
Champinjonen växer i rik äldellövskog, smakar milt, luktar, svag nötdoft, svagt gulnande. Jag ser inte “de två kugghjulen”  men det kanske ändå är snöbolls champinjon eller?

0

"JAS" Helsingborg

15 sep 2013 kl. 13:30

Serie 2.
Ingen aning har jag :( Men en gissning eller något från någon duktig här kan nog hjälpa mig på traven. Växer på en liten ekpinne.

0

"JAS" Helsingborg

15 sep 2013 kl. 13:35

Serie 3.
En liten KJ som är mycket mörk och liknar “tallkalle” men den växte i rik ädellövskog under ek. Finns det ytterligare en variant eller?

Bild 2 & 3 visar något jag sett mycket av i höst, Tordyvlar som har, ja vadå, förätigt sig eller vad pysslar de med, att de har ätit är ju helt klart men de dör ju där på stället oxå ???? Denna står på huvudet i en mandelkremla.

0

Irene A

15 sep 2013 kl. 13:36

Kolla på den här champinjonen:
http://svampguiden.com/art/visa/agaricus_macrosporus

0

"JAS" Helsingborg

15 sep 2013 kl. 13:38

Serie 4. Ett roligt fynd, Fläckig saffransspindling, Cortinarius alcalinophilus, VU (sårbar). Vi var på en ny lokal men puggehatten och skulle leta matsvamp men det visade sig att lokalen var en liten hotspott.

0

Irene A

15 sep 2013 kl. 13:39

Den lilla kallen kan vara Boletus aereus.

http://boletales.com/genera/boletus/b-aereus/

0

"JAS" Helsingborg

15 sep 2013 kl. 13:48

Serie 5.
Bild 1.
Vi hittade oxå en Ramaria (tror vi) men den har inte kommit under mikroskopet ännu. Någon som vill gissa? :)
Bild 2.
Solkremla, Russula solaris. NT.
Bild 3.
Liten stinksvamp, Mutinus caninus.

0

"JAS" Helsingborg

15 sep 2013 kl. 13:56

Serie 6.
Bild 1.
Boksillkremla, Russula faginea.
Bild 2.
Gulkremla, Russula claroflava.
Bild 3.
Mandelkremla, Russula integra. Som (alla) andra kremlor så kan den se ut lte hur som helst i hattfärgen. ja i vilket fall som helst så blev det nästan 10 lit. med hem.

0

"JAS" Helsingborg

15 sep 2013 kl. 14:01

Serie 7.
Bild 1.
Amanita vaginata, Grå kamskivling.
Skogarna här nere är fulla av kamskivlingar så hade man ätit dem hade korgen blivit full i ett naffs.
Två bilder från allén utanför Öveds kloster där vi svampaniserade i går :)

0

"JAS" Helsingborg

15 sep 2013 kl. 14:10

Tack Irene ! Champinjonen är klockren, tack för den :) KJ:n får se vad mikroskoperningen säger men du kan ha rätt även där, skulle inte förundra mig alls ;)

0

Jan A, Uppsala

15 sep 2013 kl. 15:54

Kammisen ser faktiskt väldigt brun ut…

0

"JAS" Helsingborg

15 sep 2013 kl. 20:09

Ja jag vet Jan men den blev bestämd till grå !!

0

Susanne Hernqvist

15 sep 2013 kl. 23:02

Har också funderat på vad de där skalbaggarna gör i svampen. Har hittat dem i KJ och stolt fjällskivling. Verkar inte som att de äter för i fjällskivlingen trillade det ut fullt med söndergnagt/finfördelat svampkött. Kan inte minnas att jag stött på detta tidigare. Grattis till den fina kungschampinjonen! Fina svampbilder idag också men favoriten denna gång är nog den sista allébilden. Så läcker!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone