0 446 visningar

7 svar

Vad är det för sopp?

Aro

15 sep 2013 kl. 17:46

Vad är det för sopp?

tallsopp?
aspsopp?
tegelsopp?

smakar den bra??

0

Irene A

15 sep 2013 kl. 18:03

Jag ser tallbarr på en av bilderna, så det bör ha funnits tall i närheten och den liknar tallsopp med den flikiga hatthuden som hänger över hattkanten.

Hur dessa strävsoppar smakar får någon annan svara på. Du kan ju prova och berätta sen :-)

0

Fredrik H

15 sep 2013 kl. 19:43

den första är aspsopp den andra tallsopp och den tredje är väll samma bild som nummer 2.

0

Aro

15 sep 2013 kl. 20:21

det är samma svamp fast 3 olika bilder

0

Aro

15 sep 2013 kl. 20:22

Om du Irene som svampkunnig inte har provat den då ska jag inte heller äta den.

0

Irene A

15 sep 2013 kl. 21:01

Jag är inte särskilt svampmatkunnig och håller mig till några väl utvalda arter.. Har använt strävsoppar ett fåtal gånger men då bara som blandsvamp.

Vill du veta hur tallsoppen smakar ska du såklart prova den.

0

Diana

16 sep 2013 kl. 13:24

Jag har ätit den flera, flera gånger och tycker den blir supergod som stuvning. Låt den steka länge (i smör), slå sedan på grädde, salta o peppra, och återigen får den stå ganska länge o puttra. Ju längre den får puttra ju godare och mera lättsmält blir det. Gäller väl all svamp.

0

Bo E

16 sep 2013 kl. 15:18

jag har ätit strävsoppar sen barndomen
de är bra matsvamp förutsatt att man inte plockar gamla övermogna exemplar som börjar bli slappa i konsistensen eller angripna av larver

det finns många olika arter och vissa är väldigt snarlika, tegelsopp och tallsopp t ex…

men ur matvärdessynpunkt spelar det mindre roll

tumregel är att de ska vara unga och fasta i köttet

de lite äldre kan med fördel torkas och användas som vinterförråd

alla soppar jag smakat vinner smakmässigt på torkning tycker jag

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone