Hittar inte tråden och minns inte vem jag pratade med om möjligheten att torka pepparriskor.
Ivf åkte just dryga halvlitern finfina avkokta pepparriskor in i torken. Så i morrn får vi se om de låter sig blötas upp också.
Han vars namn jag inte minns frågade om man kan koka av torkade riskor. Det borde bli nästa experiment och jag tror det går. Varför skulle det inte gör det egentligen?
Så här står det i Nya svampboken (sid 215 i min upplaga):
“Lägg den färska eller blötlagda svampen i en stor kastrull…”
Blötlägger gör man väl bara med torkad svamp, eller hur?
OK, detta var inte en bra idé. Lät svampen ligga i blöt i två timmar. Den hade sugit åt sig lite vätska men var som läder. Kokade den en stund för att se om det skulle hjälpa och provstekte sen. Bitarna kändes torra och mjöliga och lätt läderartade.
Synd att jag torkade hela skörden, men jag var så säker på att det skulel gå. Möjligtvis kan de torkade riskorna smulas smått och hällas i nån stuvning eller gryta, som utdrygning. Att de skulle gå att lägga in eller vad man nu brukar göra med dem tror jag inte på.
Att de torkade fortare kan jag förstå, genom avkokningen sprängdes väl varje cell i svampen och vätskan kunde dunsta lättare.
Det kanske blir problem med återfuktningen senare, av precis samma anledning? Förvälld svamp som varit fryst länge och frystorkats blir ju heller aldrig riktigt bra.
Jag gör ett litet torkexperiment med avkokade pepparriskor jag med för att se om jag kommer fram till samma resultat.
Allmänt är det ingen bra idé att förvälla svamp innan torkning, smakmässigt. Alla eventuella smakförhöjande biokemiska processer är omöjliggjorda i och med att alla enzymer i svampen förstörts.
Kanske räknar man dem somsvagt giftiga, iom den brännande smaken som säkert inte är så snäll mot magen. Jag vill mest göra ett experiment för att få en uppfattning om vad som händer med den skarpheten under torkningen. Ser det inte som ett alternativ till avkokning.
Såja… :)
Att torka pepparriskor, blötlägga och sedan förvälla dem går utmärkt. Jag testade att salta in dem lite snabbt och de fick en något kompaktare konsistens, men på köpet en mer uttalad svampsmak.
Konstigt? Det följer i alla fall vad jag hade föreställt mig. Genom torkningen och blötläggningen förstärktes och skapades nya smaker - givet att varken torkningen eller blötläggningen skedde vid för hög temperatur, under 40 grader gällde.
En del av pepparsmaken försvann efter torkningen, men det fanns kvar både hetta och beska så det räckte och blev över.
Det här blir ett nytt vapen i arsenalen. Bra uppslag, mumrik!
Wow. Jag brukar ha dem på olika ollor bara och är det riktigt lite av några sorter får de dela olla. Fast artspecifika burkar har jag också, utom för kremlor ch soppar som jag inte vet exakt vilka de är. Hur gör du om du har massor med svamp då?
Har du smakat örsoppen än då? Nyfiken är man ju. :-)
Hm, känner liksom igen detta:D
http://allemansratter.taffel.se/2013/09/25/pepparriska-pa-nytt/
en uppsats(blindtest gjord på olika soppar)visade att soppa på örsopp var godast. Projektet utfört av blivande svampkonsulent vid Umeå universitet. Jag har testat och torkad är den ok men inte som KJ, Dessutom är det jättejobbigt flå av hatthuden som sitter så hårt men blir mkt seg annars.
Det var intressant, Birgitta. Jag kan inte direkt beskriva smaken, men om jag säger att jag hade väldigt lite svamp och mycket grädde och ändå fick hela stuvningen en stark, och ganska neutral, svampsmak. Dem smakade mycket helt enkelt!
Mina var rätt lätta att flå, men de var små. Kan ju ha berott på det.
Undrar hur mycket svamp som har ratats genom åren bara för att det står i dumma böcker att den inte är nåt att ha? Hädanefter tänker jag prova allt själv, både torkat och otorkat.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.