hittade dessa tillsammans med ett kotrampat lite större exemplar av samma art
denna trilling hade mild smak och växte i sank gräsmark i beteshage
närmaste träd ek och hassel men minst 20-30 meter till dessa
förslag på art
den hade lite syrlig fruktig doft
vid smörkokning med vanlig kantarell blev anrättningen något gulröd
foto: Bo E-son
Fredrik H, så här står det om kremlor på Svampguiden:
Ätliga eller oätliga kremlor?
När du har konstaterat att det är en kremla som du har hittat (se ovan) så kan du på ett enkelt sätt avgöra om den är ätlig eller inte:
• Ta en bit av skivorna, lägg den på tungspetsen och tugga sönder den.
• Är smaken mild eller söt är kremlan ätlig.
• Är smaken skarp och brännande är kremlan oätlig-giftig.
Styrkan på den eventuella “skarpa smaken” varierar mycket. En del kremlor bränner så mycket på tungan att man spottar ut biten direkt, andra kremlor ger bara en svagt brännande känsla på tungspetsen.
De milda kremlorna är ätliga. De kremlor som ger en svagt brännande känsla på tungspetsen är också ätliga. Många av de ätliga och goda kremlorna kan ha svagt skarp smak (speciellt unga fruktkroppar), detta gäller för bl. a. tegelkremla, storkremla och grönkremla. Den skarpa smaken försvinner vid tillagningen. Om smaken är mild men obehaglig, oljig eller fadd, är kremlan inte av matvärde.
Spotta ut svampbiten efter provsmakningen. Undvik att göra smakprovet inför små barn då de gärna härmar vuxna och kan på egen hand stoppa i sig olämplig svamp.
OBS! Ovanstående regler för smaktest gäller endast kremlor, inte andra svampgrupper!
Jag tror Bo E vet vad han gör ;-)
tack för svaret Karl S
och jo…
Gula har samma uppfattning som jag lärt sen barnsben om kremlor
milda är ätliga, skarpa är oätliga
det ger sig själv lixom…
de skarpa är oftast så hemska att de inte KAN ätas…
men vissa tar väldigt lång tid på sig att visa sin skarpa smak
därför smakar jag alltid på dem redan i skogen och bär aldrig hem en kremla oprövad…
undantaget är kant- och sillkremlor som det finns andra kännetecken att haka upp identiteten på
Röd ekkremla (Russula pseudointegra)
fick jag fram efter googling på Karl S svar
Det verkar ju stämma bra eftersom den växte nära ekar
har tidigare i år funnit sillkremla i samma hage och tidigare år fina fynd av svart trumpetsvamp
lite märkligt att denna ekkremla betecknas som “inedible” på en engelskspråkig sida
dessa exemplar var ju unga och friska och borde haft en skarp smak i så fall
jag tyckte de var goda som smörkokta och i rått tillstånd smakade de i princip ingenting
men hade en frisk, lite fruktig nästan syrlig arom som inte alls var oaptitlig
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.