0 644 visningar

5 svar

sandsopp, torka?

urban

17 sep 2013 kl. 11:01

hejhej!

Har hört att sandsoppen som det finns sådana mängder av iaf här i växjö ska bli riktigt god när man torkat den först. Någon som testat och kan bekräfta detta?
(har köpt en tork och klurar på att ut och plocka, men bara om det är ngn mening)

0

Pochahontas

17 sep 2013 kl. 11:06

Den är kanongod. Jag brukar försöka plocka små och väldigt hårda ex för att få dem riktigt torra. Blir lätt liite sega annars.

0

urban

17 sep 2013 kl. 11:13

tackar, då ska jag ut och härja lite bland älglössen då!

Och visst är det väl så att sandsoppar brukar blåna rätt rejält när man skär i de…. ja, bara för att vara 100% säker på att det inte är ngn annan sopp (lite dålig på örsoppar, lärksoppar och allt vad de jag tror man kan förväxla de med heter)jag hittat…..?

0

Kerstin, Lindome

17 sep 2013 kl. 11:27

En del blånar och en del inte alls.
“Sanden” på hatten kan också ha regnat bort. Köttet gult, foten gul till morotsfärgad.
Låt dom ligga i korgen någon halvtimma innan Du tar bort rören, eller kanske snarare “nätet” under.

0

Jan A, Uppsala

17 sep 2013 kl. 12:02

Blånaderna går bort helt vid torkning i ganska låg temp - hos mig iaf (bara drygt 30 grader). Vackert gult, gott resultat.

0

mumrik

17 sep 2013 kl. 14:02

Jaså, du torkar vid bara 30? Hade 40 nu med nya Evermaten och de fick precis samma bruna färg som i fultorken på antagligen högre temperatur.

Är det någon smakvinst med lägre temp?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone