0 324 visningar

12 svar

Hjälp med 4 svampar!

Andreas Fransson

17 sep 2013 kl. 12:14

Idag bestämde jag mig för att gå utanför min “trygghetszon”, och ge mig på lite annat än endast kantarell och KJ.

Jag TROR mig ha hittat:
Blomkålssvamp (Bildserie 1) - Denna växte vid foten av en stor tall.

Citronslemskivling (Bildserie 2) - Det hade regnat under morgonen, och den var extremt slemmig såväl på hatt som på fot.

Smörsopp (Bildserie 3), - Även denna slemmig på hatten, med en liten ring som lätt gick sönder. Gulaktigt kött.

Någon riska, förslagsvis blodriska? (Bildserie 3). - Denna växte inne i ett mossigt och fuktigt parti av barrskogen. Tydliga mörka gröna fläckar på hatten. Saften morotsfärgad.

Hjälp med artbestämning hade uppskattats! TACK på förhand!

Blomkålssvamp?

0

Andreas Fransson

17 sep 2013 kl. 12:21

Bildserie 2 - Citronslemskivling?

Citronslemskivling?

0

Andreas Fransson

17 sep 2013 kl. 12:22

Bildserie 3 - Smörsopp?

Smörsopp?

0

Andreas Fransson

17 sep 2013 kl. 12:24

Bildserie 4 - Blodriska eller annan riska?

Blodriska?

0

me

17 sep 2013 kl. 12:37

yepp, alla rätt

0

Andreas Fransson

17 sep 2013 kl. 13:09

Ok, tack! Det finns alltså inga andra svampar det skulle kunna röra sig om? Någon som vet i sådana fall vet om man kan frysa in citronslemskivlingen och blodriskan?

0

v

17 sep 2013 kl. 13:19

förväll och frys in, går hur bra som helst

0

Louise

17 sep 2013 kl. 14:15

Du har rätt på blomkålsvamp och smörsopp. Dock tror jag INTE att det är blodriska eller citronslemsskivling. Men jag är amatör. Vänta och se vad de med stjärna säger!

0

telamonia

17 sep 2013 kl. 14:24

Hej Andreas!

Jodå tror nog det vart rätt alltihopa.  Riskan kanske t.o.m.  Tallblodriska(läcker riska alternativt) om den har gropar på foten.

Alla superpa matsvampar (utom slemskivlingen kanske)

0

Birgitta D

17 sep 2013 kl. 18:38

Det är citronslemskivling GOD och blodriska och jag tycker jag ser gropar på foten = läcker.

Både blodriskan och citronslemskivlingen är utmärkta att frysa in inga torksvampar.

0

Tina Nordberg

17 sep 2013 kl. 19:36

Du bör dra av hatthuden på smörsoppen och citronslemskivlingen, helst redan i skogen.

0

Michael Krikorev

18 sep 2013 kl. 08:57

1. Blomkålssvamp

2. Citronslemskivling

3. Smörsopp

4. Någon av våra blodriskor (L. deterrimus, L. quieticolor eller L. fennoscandicus). Man behöver inte kunna skilja dem som matsvampsplockare eftersom alla blodriskor är ätliga.

0

Andreas Fransson

18 sep 2013 kl. 09:34

Ett stort tack för era fina svar!
@Michael Krikorev - jag testade ditt recept på friterad blomkålssvamp - MUMS!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone