0 306 visningar

2 svar

mer att plocka?

kerstin

17 sep 2013 kl. 12:55

Jag har koll på ett antal av de vanligaste matsvamparna, typ. rimskivlingar, slemskivlingar, vaxskivlingar etc. och tillsammans med soppar blir det ganska många arter och alltid ngt att med hem efter en utflykt. MEN… då jag är rabiat rädd för att plocka på mig något elakt har jag aldrig vågat testa kremlorna. Att de är matsvamp om de smakar milt, är det verkligen så enkelt??

0

mumrik

17 sep 2013 kl. 14:04

Jag har överlevt och jag lyckas nästan aldrig artbestämma någon. :-)

Alla delar nog inte denna våghalsiga uppfattning dock, men om jag fattat det rätt finns det ingen farlig kremla i Sverige.

0

telamonia

17 sep 2013 kl. 16:36

Hej Kerstin!

Jo precis så är det. Att veta ATT det är en kremla eller riska är det viktigaste.

Kremlorna är den bästa matsvampsgruppen (tillsammans med trumpet och kantareller, enligt många). Färgen och smaken ger dig svaret. Matta färger för ätliga kremlor (undantag finns alltid tex stinkkremla) Smaken kan vara lite lurig. Har det regnat mycket kan den vara lite mildare.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone