Jag har koll på ett antal av de vanligaste matsvamparna, typ. rimskivlingar, slemskivlingar, vaxskivlingar etc. och tillsammans med soppar blir det ganska många arter och alltid ngt att med hem efter en utflykt. MEN… då jag är rabiat rädd för att plocka på mig något elakt har jag aldrig vågat testa kremlorna. Att de är matsvamp om de smakar milt, är det verkligen så enkelt??
Hej Kerstin!
Jo precis så är det. Att veta ATT det är en kremla eller riska är det viktigaste.
Kremlorna är den bästa matsvampsgruppen (tillsammans med trumpet och kantareller, enligt många). Färgen och smaken ger dig svaret. Matta färger för ätliga kremlor (undantag finns alltid tex stinkkremla) Smaken kan vara lite lurig. Har det regnat mycket kan den vara lite mildare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.