0 2515 visningar

18 svar

Grå-/jordmusseron?

Peter, Linköping

17 sep 2013 kl. 22:45

Tror ni det kan vara den? Lade inte märke till vilket träd den växte vid. Matt, lite grå yta. Kanske 5-6 cm höga.

0

Michael Krikorev

18 sep 2013 kl. 09:09

Ja, troligen Tricholoma terreum. Det finns dock några arter ytterligare spm har grå och matt/filtartad hatt som kan förväxlas.

0

Peter, Linköping

18 sep 2013 kl. 12:56

Hur kan jag bli säker? Är någon av förväxlingssvamparna giftiga?

0

Michael Krikorev

18 sep 2013 kl. 13:14

Just de på bilden skulle jag gissa är den riktiga T. terreum, jordmusseron.

Arterna i T. terreum-gruppen kallas väl typ “de små grå” på franska och de anses ätliga allihop tror jag. Har själv provat och tyckte inte det var någon höjdare, men det beror säkert mycket på tillagning också. Lite broskartad konsistens och tuggmotstånd om jag inte minns fel.

Själv har jag inte riktigt koll på alla dessa grå filtartade musseronerna och exakt vilka arter vi har i landet. Men ingen av dem anses giftig vad jag vet.. Pantermusseron och fjällig gallmusseron är troligen giftiga, men dessa har inte filtartad hattöversida.

0

Peter, Linköping

18 sep 2013 kl. 19:52

Tack Michael,
det kan inte vara en Entoloma av något slag? Skulle ett sporprov göra susen?

0

Peter, Linköping

18 sep 2013 kl. 22:31

Sporprov inlett. Det ser ut att vara gråaktiga sporer.

0

Peter, Linköping

19 sep 2013 kl. 10:11

...att döma av skivornas färg. Men på vitt papper såg jag inget avtryck alls. Nu hade svampen legat i kylskåp över natten, jag ska försöka hinna plocka nya ex idag.

0

Peter, Linköping

20 sep 2013 kl. 18:42

Sporprovet är vitt, dvs ingen Entoloma. Nu kan vi väl vara säkra på jordmusseron?

0

Michael Krikorev

20 sep 2013 kl. 22:56

Jadå, ingen risk att de på bilden är något annat än en Tricholoma. Helt säkert Tricholoma terreum, eller någon av de närstående barrskogslevande grå musseronerna, vilka troligen alla är ätliga. Någon Entoloma är det absolut inte…

0

Peter, Linköping

21 sep 2013 kl. 08:04

Tack Michael, då blir det nog ett smakprov… Jag gillar ju den där lite broskiga konsistensen som finns hos silkesmusseron och streckmusseron också.

0

Peter, Linköping

21 sep 2013 kl. 21:00

En riktigt god svamp, påminde om streckmusseron, mild i smaken och fin konsistens.

0

Michael Krikorev

23 sep 2013 kl. 13:11

Ja, smaken är olika.. De är lite för broskiga för min smak.. jag gillar mest kremlor och riskor, kort och krispig konsistens, men kul att du provat. Jordmusseronen är uppskattad på sina håll i Frankrike har jag förstått..

0

Peter, Linköping

23 sep 2013 kl. 14:44

0

Jan A, Uppsala

23 sep 2013 kl. 15:16

Jag äter också en annan ngt ovanlig “mat"musseron, gulnande musseron, som jag tycker är riktigt god - och så växer den rikligt på tomten!

0

Peter, Linköping

23 sep 2013 kl. 15:51

Jag tror inte ens jag sett den gulnande. Hur smakar den? Finns den klassiska musseronkonsistensen?

0

Michael Krikorev

23 sep 2013 kl. 16:17

Jaså? Du vågar äta svartkremlan? Den har jag inte testat, och jag tänker nog inte göra det heller.

Såg att du ändå läst på om den dödliga Asiatiska släktingen till svartkremlan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Russula_subnigricans

Det är tillräckligt närbesläktat för att jag ska tveka att äta för mycket av någon av våra arter i svart-\svedkremlegruppen…

Vet du om Russuphelin är funnet i några andra kremlearter?

Gulnande musseron (T. scalpturatum) är en lövskogsart som också anses ätlig på flera håll i Europa, men som vi av tradition i Sverige inte har anammat (än?):
http://www.rogersmushrooms.com/gallery/DisplayBlock~bid~6852~gid~~source~gallerydefault.asp

0

Gulnande musseron

Jan A, Uppsala

23 sep 2013 kl. 16:25

hette “förr” gulnande gråmusseron, smakar ungefär så och har liknande konsistens. Den är en björksvamp och finns i U-a bl.a. i björk"alleer” vid gator och vägar, på björkiga betesmarker o.d. - Och på tomten tills m eldsopp och annat godis…

0

Gulnande musseron

Michael Krikorev

23 sep 2013 kl. 17:46

Kan tillägga att den inte bara finns under björk. I södra Sverige hittar man den också i ädellövskog (bok, ek, hassel och lind). Den är ganska variabel, så det skulle inte förvåna mig om det finns fler arter gömda här…

0

Peter, Linköping

23 sep 2013 kl. 22:03

Michael, jag letade runt först för att vara säker på att svartkremlan åts. Jag hittade ingen information om att russuphelin eller andra gifter skulle finnas i svartkremlan. Men som med andra svampar som inte äts speciellt mycket ska man förstås vara försiktig, det är ju inte mycket till underlag för att säga att en viss art absolut inte är giftig om bara några få äter den. Några mängder ska man inte äta, och det tycker jag gäller de flesta svampar, de är smaksättare och smakbärare i första hand. Svamp är inte bulkmat.

Och om subnigricans hittas i Sverige, då lägger jag nog ner svartkremlan helt och hållet…fram till dess tycker jag att det är en god svamp som jag njuter med försiktighet. Släktskap säger inte allt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone