Den här växte i barrskog tillsammans med riskor och citronslemskivling. Färgerna blev fel i men jag la till ett färgprov som stämmer bättre med svampens färg på bild 1. Den har en väldigt stark lukt som är svår att beskriva. Min fru tycker den luktar tandkräm. Den känns som en riska men jag har inte hittat någon som liknar. Mest lik är azurkremla men jag tycker inte att det är en kremla. Nån som vet vad det kan vara?
Artbestämningshjälp
Med tanke på den starka doften kan det kanske vara grön trattskivling. Färgen kan variera från blågrönt,grönt till nästan vit. Den har en stark doft av anis. Tycker dock att skivorna borde gå längre ner på foten. Du får se det som ett förslag och invänta fler åsikter.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.