0 498 visningar

7 svar

Från Rättviksheden.

Greger

18 sep 2013 kl. 17:49

Hej!

Var medelbra med svamp i Rättvik, tog lite bilder som inte alltid blev bra. Skärpedjup och sånt….

Först en Spindling som jag gissar kan vara Cortinarius callochrus varietet Blåfotad Fagerspindling.
Eller vad vad den nu heter nuförtiden. C. barbaricus ...??

Fager med blå fot

0

Greger

18 sep 2013 kl. 17:56

Hej igen!

Barrskogsfagerspindling (coniferanum + coniferanum) kanske..?

Tacksam för Svar

Barrskogsfägring

0

Karl S

18 sep 2013 kl. 18:28

Hej Greger,
Jag tror din andra bild är C: aureofulvus.

Jag ska till Rättviksheden i mårrån (torsdag), jag tror du har min el-post-address. Skriv en not om du vill hänga med. Du har väl inte dammsugit?

0

Irene A

18 sep 2013 kl. 19:13

Jag tror att andra bilden föreställer Cortinarius corrosus. Alldeles för lite gult i skivor och fot och för lite orange på hatten - om nu inte färgerna i bilden är väldigt urblekta..

Den första, kanske caesiostramineus. Har du provsmakat?

Trevligt att se att det är på gång på Rättviksheden iaf, nu får ni försöka hitta den rosaskiviga vaxingen oxå :-)

0

Greger

19 sep 2013 kl. 13:00

Tack Karl och Irene

Tack Karl för ditt erbjudande, men jag var rätt mör efter gårdagen.

Den andra bildserien är lite missvisande, skivorna var verkligen svavelgula. Såg ingen dragning åt grönt heller. Man kan ju bildbehandla
förstås. Fruktkropparna var ju relativt små ochså.

Cortinarius caesiostramineus har jag inte hört talas om tidigare.
nej jag tordes inte provsmaka.
Skall kolla upp arten i litteraturen.

0

Karl S

19 sep 2013 kl. 17:30

Det fanns en hel del kul saker på Rättviksheden idag, som jag berättar lite senare om.

Här är en bild av Cortinarius aureofulvus (gyllenspindling), och jag tror den är från samma kollekt som Greger fann, vid “Spisbrödsfabriken”, känd lokal (fast fabriken inte längre finns). Flera av de andra fruktkropparna i kollekten var upp och nervända och en av dom var misstänkt lik Gregers exemplar i form och storlek.

Irene: som vi vet så visar bildskärmar färgskalan olika, men på min skärm syns tydligt den starkt orange hattfärgen och de gula skivorna hos Gregers exemplar.

Även C. barbarorum med mycket ljus hatt fanns här och där på Heden, och jag tror på Gregers diagnos snarare än på C. cæsiostramineus (blekspindling, som andra år förekommer ymnigt på lokalen).

0

Greger

19 sep 2013 kl. 18:01

Hej igen.

Glömde nämna att den Cortinarius med lila skivor hade precis en sån starkt
kantad bulb som C.ceasiostramineus.
Nästan uppåtvänd.

0

Irene A

19 sep 2013 kl. 18:27

Aha, OK, annars tänkte jag att Gregers första bild visade lika urblekt färg som skivorna och foten på aureofulvus, så att den egentligen var gulare. Hur som helst så tar jag tillbaks mina förslag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone