Hej!
Var medelbra med svamp i Rättvik, tog lite bilder som inte alltid blev bra. Skärpedjup och sånt….
Först en Spindling som jag gissar kan vara Cortinarius callochrus varietet Blåfotad Fagerspindling.
Eller vad vad den nu heter nuförtiden. C. barbaricus ...??
Fager med blå fot
Jag tror att andra bilden föreställer Cortinarius corrosus. Alldeles för lite gult i skivor och fot och för lite orange på hatten - om nu inte färgerna i bilden är väldigt urblekta..
Den första, kanske caesiostramineus. Har du provsmakat?
Trevligt att se att det är på gång på Rättviksheden iaf, nu får ni försöka hitta den rosaskiviga vaxingen oxå :-)
Tack Karl och Irene
Tack Karl för ditt erbjudande, men jag var rätt mör efter gårdagen.
Den andra bildserien är lite missvisande, skivorna var verkligen svavelgula. Såg ingen dragning åt grönt heller. Man kan ju bildbehandla
förstås. Fruktkropparna var ju relativt små ochså.
Cortinarius caesiostramineus har jag inte hört talas om tidigare.
nej jag tordes inte provsmaka.
Skall kolla upp arten i litteraturen.
Det fanns en hel del kul saker på Rättviksheden idag, som jag berättar lite senare om.
Här är en bild av Cortinarius aureofulvus (gyllenspindling), och jag tror den är från samma kollekt som Greger fann, vid “Spisbrödsfabriken”, känd lokal (fast fabriken inte längre finns). Flera av de andra fruktkropparna i kollekten var upp och nervända och en av dom var misstänkt lik Gregers exemplar i form och storlek.
Irene: som vi vet så visar bildskärmar färgskalan olika, men på min skärm syns tydligt den starkt orange hattfärgen och de gula skivorna hos Gregers exemplar.
Även C. barbarorum med mycket ljus hatt fanns här och där på Heden, och jag tror på Gregers diagnos snarare än på C. cæsiostramineus (blekspindling, som andra år förekommer ymnigt på lokalen).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.