0 1769 visningar

9 svar

Tuvad, mild, mörk tuvskivling

Peter, Linköping

21 sep 2013 kl. 11:12

Vad tror ni? Växte i vägkanten. Jag som tror mig hittat den förut kände mig inte helt 100 på att det verkligen är mörk tuvskivling, men vad skulle det annars vara?

0

Peter, Linköping

21 sep 2013 kl. 11:15

Äh, frågetecknet kom inte med i rubriken! Jag är alltså osäker och undrar om det kan vara rätt.

0

Karl S

21 sep 2013 kl. 12:41

Jag tycker den ser lite väl spinkig ut på foten och tunn hatt, men det kan vara den. Men var försiktig, det finns ju giftiga trattskivlingar också.

0

Peter, Linköping

21 sep 2013 kl. 17:11

Ja, den kändes lite klen. Men det var en klassisk “sköldpadda” ovanifrån. Vilka andra arter växer på det sättet?

0

Johan

21 sep 2013 kl. 18:14

0

Peter, Linköping

21 sep 2013 kl. 19:07

Tack Johan, jag har sett de bilderna och det är så jag minns den, lite kraftigare och mer musseronlik, på nåt sätt.

Frågan är väl egentligen, om det nu inte är mörk tuvskivling, vad är det?

0

Michael Krikorev

21 sep 2013 kl. 20:52

Ja, visst kan det vara någon i “gruppen” mörk tuvskivling. Funga Nordica tar bara upp ett par arter i sektionen Difformia (L. decastes och L. fumosum), men jag misstänker att det kan finnas fler arter i den gruppen som ännu inte är kända/uppmärksammade. Talltuvskivlingen (L. shimeji) är ett exempel på en sådan upptäckt.

0

Peter, Linköping

21 sep 2013 kl. 20:59

Jag hittade L. Decastes i samma skog för några år sedan. Men den här är så spenslig. Nå, jag tänker nog inte äta den i alla fall.

0

TIMO AITAKANGAS

3 jun 2023 kl. 10:53

HUR TILLAGARA MAN SVAMPEN MÖRK TUVSKIVLING

0

A

7 jun 2023 kl. 11:29

Googla recept Hon shimeiji

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone