OJ! 1 måste väl vara medusaspröding (Psathyrella caput-medusa)?
2 bör väl vara grön(bok)riska (Lactarius blennius).
3 Någon tratting.
4 Ja.
5:1 Gul rottryffel verkar troligt,
5:3 Ängschampinjon.
6 Håller med om alla tre.
7 Den ligger bland de högsta på min önskelista.
Tack för hjälpen. !an borde vara Fjällspröding, Psathyrella cotonea, då medusan verkar bara växa med barrträd och det finns det inga i fyndområdet. 2an kan mycket väl vara L. blennius. 3an, ja vadå? 4an luktar och smakar mjöl men jag ser inget rosa på lamellerna? 5:1 Ja gul rottryffel. 5:3 misstänkte inte det, fast vi var lite oense :) parasitsoppen verkar ha ett bra år som förresten alla soppar verkar ha :)
Hej Tony! Angående 2an så väntade jag på att den skulle börja blöda men så ropade de andra att jag måste komma för de hade gjort ett intressant fynd, “fjällsprödingen”, och sedan glömde jag återvända för att se om det hade kommit fram någon mjöljsaft från “riskan” men det sket sig och jag bara antog att det var en riska vilket man inte skall göra så klart och du har antagligen rätt för du känner ju markerna och dess svampfunga väl här nere. Är du tillbaks i södern eller? Tack för hjälpen, jag såg på Artportalen att du rapporterat fjällsprödingen några gånger men att det är några år sedan nu.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.