0 644 visningar

16 svar

Hittar ingen som stämmer

"JAS" Helsingborg

21 sep 2013 kl. 23:51

med denna? Ingen poppel i närheten och för lite fjällig på foten, hjälp.

0

"JAS" Helsingborg

21 sep 2013 kl. 23:54

Serie 2.
En riska som jag inte kan!

0

"JAS" Helsingborg

21 sep 2013 kl. 23:55

Serie 3.
I ädelgransodling men vilken är det?
Luktar lite mjöl ingen smak tror jag?

0

"JAS" Helsingborg

21 sep 2013 kl. 23:57

Serie 4.
Är detta Mjölskivling, Clitopilus prunulus, luktar starkt av mjöl. Oxå i ädelgransodling.

0

"JAS" Helsingborg

22 sep 2013 kl. 00:45

Serie 5.
Bild 1.
En rotryffel men vadå, eller är det en vanlig Gul rottryffel som bara ser annorlunda ut?
Bild 2 & 3.
Vadå, en champinjon eller en fjällskivling eller ?

0

"JAS" Helsingborg

22 sep 2013 kl. 00:47

Serie 6.
Bild 1. En, Mycena rosea, Rosa rättikhätta.
Bild 2. En,Marasmius alliaceus, Stor lökbroskskivling.

BILD 3. En,ovanligt vacker Narrkantarell, Hygrophoropsis aurantiaca

0

"JAS" Helsingborg

22 sep 2013 kl. 00:49

Serie 7.
Bara andra gången jag hittar denna och här var det rätt gott om dem.
Parasitsopp, Xerocomus parasiticus.

0

EG

22 sep 2013 kl. 09:40

Skönt och sitta inne i regnet och njuta av så vackra bilder

0

SvenD

22 sep 2013 kl. 15:28

Nr 1 skulle jag gissa på fjällspröding (Psathyrella cotonea
Nr 4 ser ut som C prunulus (lukten och färgen på lamellerna brukar vara avgörande).
Intressant det där om parasitsopp. Har sett den tre gånger i sommar, senaste gången i riklig mängd!

0

Hans v E

22 sep 2013 kl. 16:58

OJ! 1 måste väl vara medusaspröding (Psathyrella caput-medusa)?
2 bör väl vara grön(bok)riska (Lactarius blennius).
3 Någon tratting.
4 Ja.
5:1 Gul rottryffel verkar troligt,
5:3 Ängschampinjon.
6 Håller med om alla tre.
7 Den ligger bland de högsta på min önskelista.

0

o

22 sep 2013 kl. 17:28

Lukt? Smak? Färgförändring?
Har du kollat i compactae gruppen?

0

o

22 sep 2013 kl. 17:32

Gäller riskan nr2.
Om man svarar på en fråga så kommer svaret ändå inte vid den frågan utan längst ner, inte bra.

0

"JAS" Helsingborg

22 sep 2013 kl. 18:13

Tack för hjälpen. !an borde vara Fjällspröding, Psathyrella cotonea, då medusan verkar bara växa med barrträd och det finns det inga i fyndområdet. 2an kan mycket väl vara L. blennius. 3an, ja vadå? 4an luktar och smakar mjöl men jag ser inget rosa på lamellerna? 5:1 Ja gul rottryffel. 5:3 misstänkte inte det, fast vi var lite oense :) parasitsoppen verkar ha ett bra år som förresten alla soppar verkar ha :)

0

Tony S

22 sep 2013 kl. 19:59

1.Håller med om fjällspröding. Den brukar vara lite gul vid fotbasen och det tycker jag man kan ana på bilden.
2. Troligen tätskivig svedkremla som är mycket vanlig i bokskogarna.
3. Mjöltrattskivling kanske.

0

"JAS" Helsingborg

22 sep 2013 kl. 20:09

Hej Tony! Angående 2an så väntade jag på att den skulle börja blöda men så ropade de andra att jag måste komma för de hade gjort ett intressant fynd, “fjällsprödingen”, och sedan glömde jag återvända för att se om det hade kommit fram någon mjöljsaft från “riskan” men det sket sig och jag bara antog att det var en riska vilket man inte skall göra så klart och du har antagligen rätt för du känner ju markerna och dess svampfunga väl här nere. Är du tillbaks i södern eller? Tack för hjälpen, jag såg på Artportalen att du rapporterat fjällsprödingen några gånger men att det är några år sedan nu.

0

o

23 sep 2013 kl. 13:26

Nr2 sorry skrev fel, skulle givetvis vara kremla. Även en puggehatt kan skriva fel ibland. Håller med Tony om att det kan vara en av svedkremlorna, dom har haft ett ovanligt bra år i år.

0

"JAS" Helsingborg

23 sep 2013 kl. 22:16

Så du är Puggehattare /o ! Kul :) Ja att svaren hamnar underst är nog inte lätt att gör anågot åt, därför är jag alltid noga med att numrera mina “serier” så det går att svara med serie nr. så vet man var man hamnar :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone