Vad kan det här vara för ena? De luktade gott och smakade bra, lite likt champinjoner. Tuggade på en liten bit och spottade ut så jag hoppas jag klarar mig från en exploderande lever. Men vad är det? Det enda jag kunde hitta som var likt var någon slags tofsskivling eller gifthätting.
Tofsskivling el. gifthätting?
Det är varken någon tofsskivling eller gifthätting, utan en art av sprödskivlingar (sprödingar), släktet Psathyrella. Svårt att säga på bilden, många arter med det utseendet, bl.a. kastanjesprödskivling. Oprövad svamp som man nog gör bäst i att avstå från att äta.
hittade liknande i helgen men tyvärr gick de sönder innan jag hann få nån bra bild
har dem på en gammal bild som jag tidigare lagt upp på guiden
bör vara samma art
konsistensen är mycket spröd, medan andra tuvade svampar t ex föränderlig tofsskivling och honungsskivling är mycket segare och trådigare i köttet, speciellt i foten
foto: Istvan Winkler
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.