0 1946 visningar

17 svar

dyr svamptork på svamping

lasse sthlm

23 sep 2013 kl. 11:40

men vad är det för galen annons, 1650 för en svamptork? Köp centurion på gk:s istället för 300, med 5 ollor och som funkar klockrent!

0

buffy

23 sep 2013 kl. 11:56

Det är nog en väldig skillnad i kvalitet, lasse. En riktig svamptork har jämn värme, termostat och timer. En billig svamptork har ojämn värme, blir varmare än optimalt och man får köpa en extra timer till den. De brukar dessutom väsnas.

Jag har själv en billig svamptork, den räcker någorlunda för mina behov.

0

lasse

23 sep 2013 kl. 11:59

tja, efter ett stort antal torkningar kan jag bara säga att resultatet blir mkt bra, den är tyst, den är effektiv. Inte kan jag tro att denna monstruöst dyra apparat skulle lyckas 5 ggr bättre, snarare några procent förbättring i de parametrar du anger. Synd att det ska gå troll i allt, till och med en så simpel produkt som en värmeslinga med fläkt och några galler.

0

mumrik

23 sep 2013 kl. 12:29

Lasse, jag var också väldigt glad för min Centrurion. Men nu köpte jag ivf en Evermat. Det är himmelsvid skillnad.

Centrurion är tyst. Evermat är tystare. Centrurion är INTE effektiv = dyr i drift.

Centurion har ett tätt lock. Man kan se kondensdropparna hänga på det i början av torkningen. Evermat har ett gallerlock, d.v.s. fukten kan komma ut. Bara en sån sak.

Har inte bestämt mig för om jag ska ge bort/avyttra min Centurion eller spara den som extratork. Den är ju skrymmande. Men om jag spar den ska jag försöka ersätta locket med något bättre.

0

lasse

23 sep 2013 kl. 12:37

hmm, då har du nog en äldre modell. I min är det inget tätt lock (såklart inte…då tappar man ju poängen…eller hur?)...det är springor där fuktig luft luftas ut. Och, kör man på 35-40 grader kan jag inte tänka mig att den skulle vara så dyr i drift. Knastertorr svamp tar ungefär 10-12h tror jag.

0

Ola R

23 sep 2013 kl. 12:46

Använd bastun, om du har en sådan. Ställ in den på 35 grader. Färdigt på 24 timmar.

0

lasse

23 sep 2013 kl. 12:48

ahh, där har vi en energieffektiv lösning ju!

0

mumrik

23 sep 2013 kl. 12:57

Min är från förra sommarn. Är möjligt att locket har springor på sidorna, men ovansiden är homogen. Har de ändrat det så är det ju jättebra. Bifogar bild på Evermats lock.

Hur som så är Evermat mycket effektivare. Trodde inte mina ögon första gången när jag skulle kolla framåtskridandet och svampen redan var torr.

0

lasse

23 sep 2013 kl. 13:12

nyfiken… hur lång torktid i en evrmat tills knastertorrt om du fyller den med exv trattisar?

0

lasse

23 sep 2013 kl. 13:13

då går ju rätt fort om man jämför med läcker riska, röksvamp etc. eftersom de ju är rätt tunna, bara din ungefärliga uppskattning?

0

mumrik

23 sep 2013 kl. 14:01

Har inte haft nån chans att fylla den med trattisar än, men hade trattisar på översta ollan sist och de torkade mycket fort, ett par timmar. Då var den inte ett tjockt lager, men ollan kanske fylld till halva höjden.

Men jag håller med dig om att runt 2000 är lite överpris med tanke på vad det är. Men både Evermat och Stöckli ligger ju där och den amerikanska vad den nu heter är ännu dyrare. Skönt med rostfria ollor dock. Jag försöker undvika plast ihop med mat, ivf varm sådan.

0

lasse

23 sep 2013 kl. 14:14

en väldigt viktig sak där, metallollor, jag känner redan viss avsky mot de där plastgrunkorna som finns i centurion. Får väl se om jag får råd med ngt plastfritt i framtiden, hoppas det, bisfenoler och ftalater etc. behöver vi inte mer av i dagens samhälle.

0

mumrik

23 sep 2013 kl. 15:25

Nej. Jag har rensat ut den mesta plasten ur köket, utom plastpåsar i frysen. Använder glasburkar i kylen istållet för plastburkar o.s.v. Då kändes det rätt visset att gå och köpa den där plastgrejen. Ristfritt är bättre, men kanten är ju ändå i plast, så helt slipper man inte.

Du vet att Stöckli går att få med rostfria ollor också va ifall du skulle hitta bra pris någonstans? Jag valde Evermat för att jag tyckte det var enklare. Känns bra att köpa direkt från fabrik och att man kan ringa om det blir nåt fel på den.

0

mumrik

23 sep 2013 kl. 15:32

Förresten gick kalaset på 2380:-. :-o)

Jag tog två extra ollor på en gång för att utnyttja den fria frakten och så valde jag plana ollor, så det blev lite tillägg för det.

0

Kerstin Palovaara

23 sep 2013 kl. 15:40

Jag har provat en finsk variant av svamptork, som en låda med ollor som galler i en spis. Tog mycket el och lång tid innan det var torrt. Vet ej vad fabrikationsmärket var, MEN jag köpte en Evermat och det är för 10 år sedan och peppar peppar den fungerar alldeles utmärkt än. Jag är faktiskt innne på att köpa en till. Hinner inte torka allt jag skall med bara en stycken.

0

mumrik

23 sep 2013 kl. 16:08

Det var det som avgjorde saken för mig! Hittade av en slump när jag googlade någon som berättade att hen ärvt sin Evermat och att den var 30 år gammal och fortfarande funkade fint. Tror det var här, faktiskt.

Jag trodde inte Evermat funnits så länge, men desto bättre då.

Hade lite ångest när jag beställt (låg pension), men det har jag inten längre. Jag började torka äpplen och annat med Centurion och torkning kommer definitivt att vara ett inslag i min matlagning för mer än svamp, så Evermaten kommer att användas. Men visst, det är sjukt att den kostar som en mindre spis.

0

Ola R

23 sep 2013 kl. 20:16

Nåja, bastun kanske inte är en energieffektiv variant, men temperaturökningen handlar om enbart 15 grader kontra rumstemperatur och man behöver ju inte ventilera ut värmen direkt. Så här års tillför vi ju ändå värme till våra bostäder. Dessutom kan man ju börja med ett bastubad direkt efter skogsturen.
Och kapitalinvesteringen är ju redan gjord.

0

mumrik

23 sep 2013 kl. 21:04

Hmmm. Föreningen har en bastu i källarn som jag aldrig använder… Kanske dags att se till att få valuta för hyran.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone