Spatserade idag i svampskogen och stötte på något som jag aldrig sett förut. Är lite nyfiken på vad det kan vara. Är antagligen absolut ingen matsvamp, men den verkade väldigt spännande ändå. Det var en grupp små “kulor” - ungefär som luftpistolkulor eller lite större. De satt på en stubbe och var helt knallorange. När jag tog upp en var de mjuka - hade liksom en hinna och vätska inuti. När jag klämde sönder hinnan var det ungefär som att klämma en finne - det var vätska i. Knallorange vätska - nästan neonorange! Har aldrig sett detta förut. Någon som vet vad det kan vara?
Färgen på bilder stämmer inte. Denna var verkligen neonorange. Som att den knappt tillhörde naturen. Men iofs kanske färgen kan variera på denna svamp? Du saäger ju att den blir grålila med åldern. Är den då helt knallorange som ung?
Den var märklig och drog til sig min blick iaf.
Tack för svar förresten :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.