så varför kan man inte lära sig de ätliga och goda spindelskivlingarna , även bland flugsvamparna finns det ju en ätlig och god svamp Rodnande Flugsvamp. det är väl bättre att lära sig de svampar som går att äta än att måla in sig i ett hörn å säga att i den svampgruppen äter man inget
Klas - jag fäller hellre än friar, det gäller såväl spindlingar som flugsvampar - och tro´t om du vill - även när det gäller rimskivlingen som du tog upp i förra tråden. Jag tycker det är helt ok att folk går vidare, ökar sina kunskaper och lär sig fler ätliga arter men vägen dit kan vara lång och krokig. Det jag vill bidra med är en säker grund och då blir detta mitt förhållningssätt i utlärningen. End of story…
bland spindelskivlngarna gissar jag att det finns ca 2 st jättegiftiga, ca 10 som är giftiga resterande ca 280 har det aldrig varit tal om att de skall var giftiga, deras enda fel är att de har trådar under hatten.
Ok, man skall inte äta svamp som inte är säker, men mångkransad spindelskivling samt klubbspindelskivling (blåöga) har en lång tradition som mat svamp. I Tyskland äter man glatt jättespindelskivlingen, (jag har ännu inte hittat den, men när jag gör det kommer jag absolut att proväta den)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.