0 422 visningar

5 svar

Lite från i går !

Lena M

24 sep 2013 kl. 08:20

Svamp nr 1 bör väl vara
Maskfingersvamp ?

Svamp nr 2
Stort haröra ?

Svamp nr 3
Violett gele´skål i konidiestadiet ?

d.i.v

0

Lena M

24 sep 2013 kl. 08:25

En svamp till som jag inte är säker på.
Är det smal hattmurkla eller sadelmurkla ?
Hatten fri från foten.

Någon murkla

0

Irene A

24 sep 2013 kl. 08:28

Jag tror att svamp nr 1 kan vara något annat, opalfingersvamp eller stjärnsporig fingersvamp (om de nu är olika arter..)

0

Irene A

24 sep 2013 kl. 08:29

Murklan med inrullad hattkant kallar jag smal hattmurkla.

0

Lena M

24 sep 2013 kl. 08:37

Då skall jag läsa på om fingersvampar, de växte i.a.f på sidan om vägen i högt gräs.

Smal hattmurkla, okey. Men en märklig växtplats tycker jag. I mossa, ngt. blöt, gammal granskog med trattisar och rödgula.

Förutom dessa såg jag en gyttrad taggsvamp på lövträdslåga och blodspindlingar som jag blev gla för :).
Lycka till med fynd på Gotland och tack för hjälpen !

0

anithaumeå

24 sep 2013 kl. 11:45

Grattis till alla läckra fynd som du visar här och även i artportalen.

Det var länge sedan jag var ute med kameran, måste ta mig i kragen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone