0 465 visningar

10 svar

Liten spindelskivling

SvenD

24 sep 2013 kl. 23:50

Denna lilla minispindelskivling (hatt 2,5cm) hittade jag i gräs på
ängsmark. Fotbas något utvidgad. Kan det vara en blåviolett- eller malvaspindelskivling modell mini eller är det kanske en annan art?

0

Hans v E

25 sep 2013 kl. 16:36

Är den slemmig på fot och hatt kanske det är en C. salor.

0

SvenD

25 sep 2013 kl. 17:33

Tack för tips! Inte slemmig!

0

Karl S

25 sep 2013 kl. 18:05

Om den inte är klibbig kan det vara C. alboviolaceus, men i så fall ovanligt starkt violett. Det är ett komplex, så det kan vara andra arter också.

0

Irene A

25 sep 2013 kl. 19:08

Tyckte att den liknar alboviolaceus, men jag har nog aldrig sett en så liten..

0

SvenD

25 sep 2013 kl. 21:09

Misstänkte också blekviolett (ej blåviolett som jag tydligen skrev!).Kanske en dvärgvariant i den magra halländska jorden!?

0

Hans v E

26 sep 2013 kl. 14:08

Jag tänkte också på alboviolaceus (före salor, den ser ju inte klibbig ut) men den växer väl alltid fuktigt, nära kärr.

0

Karl S

26 sep 2013 kl. 18:19

I Norden finns 2 små spindlingar (Telamonia) som kan vara helt violetta: C. bibulus och C. decipiens, men din svamp liknar ingen av dem (de är bl a mycket mörkare). Så jag tror man landar på C. alboviolaceus.

0

Karl S

26 sep 2013 kl. 18:22

PS. Cortinarius urbicus kan ibland se ut som C. alboviolaceus, här är en bild av en blekt violett form som är tämligen småväxt. Obs! det är C. urbicus i Langes mening, som jag tror är den rätta, inte ss. Funga Nordica.

0

SvenD

26 sep 2013 kl. 18:52

Tack för intressanta synpunkter!
Vad jag förstår finns inte C. urbicus Lange med i Fu No - eller finns den under annat namn?

0

Karl S

27 sep 2013 kl. 21:01

Nej C. urbicus ss Lge finns inte med i Funga N. Jag vet inte vems tolkning av namnet som använts i Funga N, men försöker lista ut det. Det är en väsentlig sporskillnad, makroskopiskt är de lika.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone