Hittade ett par gulaktiga skivlingar uppe på berget som jag inte vet vad det är. Någon musseron ?
Doften var markant av något jag inte kunde lokalisera, foten trådig och biotopen stenig med mossa, bärris och tall.
Någon som har förslag ?
Gulfärgad skivling ?
Jag föreslår kantmusseron, Tricholoma arvernense. Hattfärgen kan variera oerhört, från olivbrun, gul eller t.o.m. orange till nästan vit när den har blivit solexponerad, och med olika mycket inslag av mörka fibrer. Foten är vit, men brukar få skiftningar i gult och även rosa i fotbasen. Skivorna får en gul ton närmast hattkanten.
Du har iaf haft ett ganska bra år Lena. Stackars vi skördade ngt drygt dussin vårmussar, 3-4 “onämnbara” men goda, c 10 bleka kantareller i juli, en aspsopp och en gul strävsopp och sen nåt kilo mandelkremlor och enstaka grynsoppar “före regne”. Sen ingenting mer än en väl omvårdad utställningsmjölskivling hemma i gräset och någon enstaka röd flug. Men vi hoppas på oktober, ofta en bra månad!;) Man måste vara optimist…
Ja Jan, synd att klaga, det är väl bara de stolta och champinjonerna i hagen som lyst med sin frånvaro.
Nu kan jag väl hoppas på någon streckmusseron och frostvaxingar, ser mkt. rökslöjskivlingar dags dato.
Jaha Birgitta, 200 arter , inte dåligt. Men det var väl jobbigt att räkna dem, eller ?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.