Bekräftar, Sven :-)
Flyttade för ett antal år sedan till Västerbotten från 08-land.
Fick genast höra att i dessa trakter finns inte svart trumpetsvamp.
Här finns varken hassel eller ek som enligt MK ska vara förutsättningarna.
Har under mina 40år i Mälardalen aldrig sett och plockat så mycket trumpetsvamp som här.
Idag plockade vi 40liter.
Jag har en teori om den svarta trumpetsvampen i Västerbotten, att den är en relikt från värmetiden när det fanns hassel även häruppe. Svampen finns alltså kvar och har möjligen anpassat sig till andra träd som gran och ev. asp - om den nu är helt beroende av speciella värdträd (vi har ju även kruskantarell på en sådan lokal). Det är ju inte så att den finns överallt i skogarna, bara i speciella gamla skogar med god kontinuitet - och i nivå med “högsta kustlinjen”.. Det stämmer rätt bra med fyndplatserna som jag känner till från Dalarna också :-)
Tack för svar Lena och Irene!
Intressant teori om att svart trumpetsvamp i norra Sverige är en relikt från äldre,varmare tider.
Många gammelskogar fösvinner i rask takt i närområdet,flera av mina bästa svampställen har blivit kalhuggna de senaste åren.
Så om jag ska lyckas hitta svart trumpetsvamp får jag nog söka mig till andra “jaktmarker”
Gammal granskog,klippterräng och en bra bit över havsnivå verkar gälla om jag fattat er rätt!
Jag tror att “högsta kustlinjen” ligger på dryga 200 m här där jag bor
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.