Jag har några svampar från Jämtland från augusti i år som jag gärna vill ha hjälp med.
Serie 1:
Bild 1 är väl stor kragskivling Stropharia hornemannii?.
Bild 2 och 3 är en riska med skarp smak och vit mjölksaft som inte ändrade färg även efter lång tid. Den växte i granskog strax under fjällbjörkskogen. Är det skogsriska Lactarius trivialis trots att mjölksaften inte ändrade färg, eller finns bättre förslag?
Serie 2: Några mindre svampar och suddigare bilder.
Bild 1 och 2: Någon Omphalina? Växte bland mossor på bar jord i gles fjällbjörkskog/kalfjäll.
Bild 3: Växte på samma ställe som 1 och 2. Vita klumpar ungefär som blomkål. Om det är någon som har förslag på denna blir jag imponerad!
Tack alla. Jag tror också mest på trivialis. Det enda som inte stämmer är att mjölksaften inte ändrade färg. Svampen låg i minst 30 min innan jag kollade på den igen, men det kan ju ha varit jag som gjort något misstag. Jag minns smaken som riktigt brännande skarp och på subcircellatus står det “mild, but unpleasant”.
Är bild 3 verkligen en gelésvamp? Som jag minns den så föll den isär när jag tog upp den. Om den växte på ved så var det på begravda mindre vedbitar. Fotot är från där den växte. Jag kan möjligen ha en kollekt av svampen, men i så fall ligger den bland en mängd mosskollekter som jag inte hunnit gå igenom. Tack för förslag i alla fall!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.