0 1551 visningar

21 svar

Orange kantarell, norra Halland?

Sara Ljunggren

29 sep 2013 kl. 17:04

Under vår svamppromenad hittade vi dessa svampar som jag först var övertygad om var vanliga kantareller. Maken såg dock att något var annorlunda och vi lät bli att plocka dem. Tog dock med ett par exemplar hem och har konstaterat följande:

1. De är mer oranga än en vanlig kantarell.
2. De är inte så glatta som vanlig kantarell utan mer filtaktiga.
3. De har mer eller mindre ihålig fot.
4. De är något mer spensliga i foten.

Kan detta vara den mycket ovanliga orangea kantarellen?

Mycket tacksam för utlåtande! Bifogar tydliga bilder med rätt vitbalans som återger färg korrekt. Har även lagt vanliga kantareller jämte (olika sidor men ni ser vilken som är mer orange) samt en genomskärning av foten på det som vi tror är orangea kantareller.

/Sara

Orange kantarell? Till vänster på fatet - vanlig kantarell. Till höger på fatet förmodad orange kantarell. På bilden med fötter i genomskärning: endast förmodad orange kantarell.

0

Sara Ljunggren

29 sep 2013 kl. 17:14

Obs! Jag spegelvände en av bilderna så att den orangea alltid ligger till höger i bild om det finns två sorter. De ligger alltså inte på olika sidor som jag skrev i texten utan alltid gul till vänster och orange till höger!

0

Tony S

29 sep 2013 kl. 17:26

Det ser ut att vara narrkantarell, tidigare kallad falsk kantarell. Den är allmän i granskog.
Hela fruktkroppen är mjukare än kantareller är.

0

Karl S

29 sep 2013 kl. 17:28

Jag tror ingen av dina kantareller är Cantharellus friesii (=orange k. ?), utan båda är den vanliga kantarellen, särskilt om de luktar likadant, kantarell-aktigt.

De orange fruktkropparna verkar torrare än de andra, så det kan vara en effekt av deshydrering. Det gör dem också spinkigare.

0

Karl S

29 sep 2013 kl. 17:32

Oops — jag ser att Tony hann före (hej Tony ;-), och narrkantis är förstås en möjlighet, men kolla in bild nr 2 (uppe till höger), den ser mer ut som vanlig kantarell. Som sagt, lukten får avgöra.

0

Irene A

29 sep 2013 kl. 20:45

Håller med Karl, båda är vanlig gul kantarell.

0

Sara

29 sep 2013 kl. 23:37

Tack för alla svar! Uppskattas! Eftrlyser en bra bild och förklaring under denna på vad som skiljer kantarellen och narrkantarellen åt? Ta gärna mina bilder om det underlättar :)  Har letat på nätet men det finns få detaljerade bilder tyvärr :(  Duktiga är ni iallafall!

0

Sara

29 sep 2013 kl. 23:41

Karl, det kan kanske delvis förklaras med att de som jag trodde var en orange kantarell låg något dygn i min jackficka? Då torkade de lite. Men det var just för den orangea färgen jag tog hem dem.

Jag tycker att åsarna/skivorna ser ut att fortsätta ner på foten. Ingen tydlig gräns mellan hatt och fot som jag fått för mig att narrkantarellen ska ha. Jag tycker det är så svårt att hitta bra bilder på “narrisar”. Känns som helt olika sorter på varje bild.

0

Michael Krikorev

30 sep 2013 kl. 10:32

Håller med Tony S, de högra svamparna är narrkantareller i mina ögon…

0

Michael Krikorev

30 sep 2013 kl. 11:23

Narrkantarellen har vanligtvis en mer filt-artad/matt hattöversida, medan kantarellens är mer slät/glatt. Det är nästan det tydligaste skiljetecknet när färg, form, storlek, hymenium (åsarna/skivorna) m.m. kan vara oerhört lika varandra. Bildsök på Google:
https://www.google.se/search?q=hygrophoropsis+aurantiaca&tbm=isch

Bifogar några serier med mina bilder på narrkantarell…

Narrkantarell (Hygrophoropsis aurantiaca)

0

buffy

30 sep 2013 kl. 11:26

Särskilt den här “filtaktigheten” är en tydlig skillnad mellan narrkantareller och kantareller.

Jag har hittat orange kantarell här i NV Skåne och de är inte filtaktigare än vanliga kantareller.

0

Michael Krikorev

30 sep 2013 kl. 11:27

Mer narrkantareller

0

Michael Krikorev

30 sep 2013 kl. 11:28

... och några till :-)

0

buffy

30 sep 2013 kl. 11:40

Nu lät jag nog dryg. Ber om ursäkt. Här är en orange kantarell hittad för knappt en månad sedan utanför Klippan, Skåne. Vi har hittat sådana förut på den platsen och fått bestämda av en man på Botan i Lund.

På ena bilden är en vanlig kantarell med som jämförelse.

orange kantarell

0

Sara

30 sep 2013 kl. 13:29

Tack alla för alla bra bilder och beskrivningar!! Ni måste väl vara urleda på oss amatörer som inte ser eller känner skillnad ;) Men nu tror jag faktiskt att det är lite klarare, jag tror precis som Buffy skriver att man snarare får gå på filtaktigheten och hur de känns i texturen. Känns som det säkraste kortet?

0

Karl S

30 sep 2013 kl. 18:27

Svar till Micke och Buffy: OK, bra, men jag upprepar — det är lukten som främst skiljer. Narrkantarell luktar aldrig som kantarell utan mera surt, som trattskivlingar Clitocybe.

0

Michael Krikorev

30 sep 2013 kl. 20:56

Japp, håller med dig Karl, lukten är förstås omisskännlig och kanske det bästa särkiljande kännetecknet (om man har sitt luktsinne i god form). Men det är fortfarande klockrena narrkantareller till höger på bilderna :-)

0

buffy

1 okt 2013 kl. 09:20

Jag ska lukta på en narrkantarell nästa gång jag ser en, och det blir nog idag för de har kommit upp i rik mängd häromkring nu.

0

Kenneth B

1 okt 2013 kl. 10:50

En kommentar till MK: Jag har aldrig sett så tjock fot på en falsk kantarell som den ursprungliga bilden föreställer!? Färgen stämmer väl, men jag har ingen erfarenhet av dehydrerade exemplar och kan därför inte delta i diskussionen!? Falsk kantarell tror jag med min erfarenhet inte på!?

Samsung GT-P3110 med Svampguiden i skogen

0

Irene A

1 okt 2013 kl. 11:18

Kenneth, du kanske gjorde som jag och tittade på fel exemplar i bilderna.. När jag fattade vilka som avsågs, är de helt klart narrkantareller.
Ett bra kännetecken på dem är också de regelbundet gaffelgrenade skivorna.

0

SvenD

1 okt 2013 kl. 12:59

I fjor hittade jag C. friesii i norra Halland öster Varberg. Fick bilden i stort sett bekräftad här på guiden. Någon ifrågasatte dock färgåtergivningen men eftersom hela min svampkursgrupp var med vid fyndtillfället kan färgen bekräftas om så skulle önskas!

0

Sara

1 okt 2013 kl. 16:55

Jag förtydligar, det gick inte att ändra ursprungstexten i efterhand men det är alltså gul kantarell till vänster på bilderna och det som vi nog nu utrett som narrkantarell till höger på bilderna.

Den bild med genomskärning av fötter - endast narrkantareller. (3 st)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone