0 573 visningar

10 svar

Vilken sopp?

Gholam S

30 sep 2013 kl. 14:21

Jag hittade en sopp i granskogen som inte vet jag vad den är.  Jag trodde en stensopp men…
Vet någon var den är? Tacksam för hjälp

sopp???

0

Bo E

30 sep 2013 kl. 16:06

ja, en missbildad stensopp är mitt första intryck

lukta på den, har den en unken eller obehaglig lukt kan det vara svampsnylting på den
då är den oätlig vad det än har varit i friskt tillstånd !

luktar den gott och är fast i köttet när du skär i den kan du gå vidare med frågor
mvh

0

Mattias Andersson

1 okt 2013 kl. 10:59

missbildad håller jag med om - men snarare brunsopp. Blånade den i köttet?

0

Gholam S

1 okt 2013 kl. 14:50

Bo E, frågade om lukten, den luktar inte speciellt.
Mattias Anderssons fråga var om den blånade i köttet, Nej det blev inte det.

jag fick en svar från en expert som skrev: din svamp är en kastanjesopp=Gyroporus castaneus. Den är ätlig men sällsynt. Fin Fynd

0

Irene A

1 okt 2013 kl. 17:27

Kastanjesopp i granskog har jag svårt att tro, hellre stensopp. Har du kollat noga om den har åternät upptill på fötterna?

0

Jonas, Schweiz

1 okt 2013 kl. 17:30

Kastanjesopp har kamrad (nästan ihålig) fot! I schweiz har jag hittat den under kastanje, men aldrig gran…

0

Hans v E

1 okt 2013 kl. 18:13

Jag skulle vilja säga “kopparkarljohan” (rödbrun stensopp).
Rolig missbildning med flera fötter. Den har nog trampats på i något ungt stadium.

0

Michael Krikorev

2 okt 2013 kl. 10:49

Är det inte någon strävsopp då? (släktet Leccinum)

Man ser ju inga tydliga tofsar på foten, men:

1. Svampköttet är mörk i fotbasen (se högra bilden).

2. Rörlagret ser välutvecklat ut (relativt stora pormynningar), och trots detta fortfarande vit i färgen (vilket borde utesluta stensoppar och brunsopp).

Jag gissar som sagt på någon Leccinum-art…

0

Mattias Andersson

2 okt 2013 kl. 14:54

Ja, en Leccinum art känns klart möjlig.

0

Michael Krikorev

4 okt 2013 kl. 10:56

Klas Jaederfeldt har en liknande strävsopp med multipla fötter:
http://www.jaederfeldt.com/klas/FOV1-000197F7/?OpenItemURL=S000B34CD
http://www.jaederfeldt.com/klas/FOV1-000197F7/?OpenItemURL=S000B4203

Minns att också någon annan här på forumet visat liknande fenomen på någon strävsopp för något år sedan…

0

Gholam S

7 okt 2013 kl. 09:04

… en vecka senare hittade jag en annan svamp som förklarar mycket. Karl Johan?

“Karl Johan”

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone