0 457 visningar

28 svar

Uppsala inga trattisar

Svampfia

30 sep 2013 kl. 15:37

Jag undrar om det är för sent för trattisarna att växa upp? Var ute idag i säkra trattisskogar men hittade inte en enda en.

0

mumrik

30 sep 2013 kl. 19:05

Jag hittade förra helgen och riktigt stora och fina också. Men - de växte på en mycket begränsad yta. Jag dammsög skogen intill och inte ett liv.

0

Svampfia

30 sep 2013 kl. 19:35

Vad roligt att inte alla blir utan i år. Grattis

0

mumrik

30 sep 2013 kl. 20:04

Det var inga mängder. Blev inte ens en halv gurkburk torkade. Som sagt, det var en mycket begränsad yta. Konstigt faktiskt, på mina ställen i den skogen fanns det inga alls. Så helt plötsligt intill en ganska stor stig så stod de där. Men de var fort plockade.

Samma dag såg jag två (2) orangelysande skaft i mossan som inte kan ha varit annat än resterna av rödgula trumpeter som något betat huvudet av. Det var på mitt bästa ställe. Två stycken! Bara skaften.

0

Micke

1 okt 2013 kl. 10:17

Verkar generellt vara dåligt i norra uppland iaf.. Hittade ETT stråk bland mina vangligtvis 1000000000000 svampställen.. :}

0

Kenneth B

1 okt 2013 kl. 10:30

Här på andra sidan Bottenviken kunde jag igår konstatera, att trattkantarellerna ställvis är mycket sena och variationen är mycket stor på mina “GPS:ade” platser. De flesta är mycket små - ävenom några redan var “fullvuxna”! Det återstår att se om de “tomma platserna” kommer igen!? Man har pratat om en lång höst, vilket inger hopp!

0

mumrik

1 okt 2013 kl. 11:43

I morrn ska jag ut. Ska kolla runtikring där jag hittade sist få se. Håll tummarna! ;-)

0

Svampfia

1 okt 2013 kl. 13:19

Håller tummarna att det kommer en rapport om att det finns trattisar i massor…

0

Uppsala inga trattisar-tips

F.d Uppsala

1 okt 2013 kl. 16:41

Hej alla i Uppsala.Ett tips - 3, 4 km fr Faringe kyrka samt Norrgarn bakom Bladåker kyrka .2 ställen som brukat vara bra.

0

mumrik

1 okt 2013 kl. 16:44

Dansa en soldans också då, för fryser jag för jäkligt så blir det inget (har ingen bil att värma mig i…).

(Har hört att soldans dansas bäst naken runt obelisken utanför domkyrkan så snart månen kommit upp. ;-) )

0

Svampfia

1 okt 2013 kl. 20:53

Dansa en soldans??? Jag har ju dansat regndans hela sommaren/hösten😊

0

mumrik

1 okt 2013 kl. 21:57

Ja, men nu har förutsättningarna ändrats! Håll dig uppdaterad! :-P

0

mumrik

2 okt 2013 kl. 19:28

Jadu Svampfia, ska man skratta eller gråta? Här är dagens skörd.

0

mumrik

2 okt 2013 kl. 23:49

Ska väl inte bara gnälla. Är glad över taggsvampen som var helt oangripen trots att den var så pass stor. Den första och enda jag hittat i år.

Undrar hur nästa sommar blir? Mitt emellan denna och förra vore väl nåt att önska sig. Men aldrig kan det vara lagom.

0

svampfia

3 okt 2013 kl. 16:44

Hej mumrik! Jag skulle nog vara glad i alla fall :-P

Själv har jag inte hittat en enda en i år. Hoppas som du att nästa sommar blir normal med svamp på hösten.

0

Jonas

3 okt 2013 kl. 19:02

Tur nog har det kommit en massa trattisar och trumpetsvamp lite utanför Oslo denna höst. Blivit två turer och fått ihop detta =)

Första bilden på första turen och en på den andra

0

mumrik

3 okt 2013 kl. 19:41

Svampfia, precis som förra gången hittade jag dem när jag egentligen givit upp och drog mig tillbaks mot “stora stigen” för att åka hem. Taggsvampen också. De här växte lite mer där man kunde förvänta sig än förra gången dock.

De två turerna gav sammanlagt 3/4 gurkburk torkade och en snål portion stuvade i magen.

0

Pochahontas

4 okt 2013 kl. 08:05

Härligt Jonas. Rödgula har jag hittat en del men trattisarna vill inte visa sig

0

mumrik

8 okt 2013 kl. 21:59

Vill bara säga att i morgon, då jäklar kommer trattisarna att skjuta som svampar ur jorden!

0

mumrik

9 okt 2013 kl. 20:35

Inte en enda. Inte ens en fick jag!

Hela skörden bestod av 2 kantareller, 1 taggsvamp, 1 kremla och en strävsopp som hann bli förstörd på hemvägen. Nu ger jag banne mig upp. Det är ingen idé.

0

BaWa

9 okt 2013 kl. 20:47

Var befinner du dig eftersom det är så dåligt?

0

Svampfia

9 okt 2013 kl. 22:07

Suck!! Måste vara sämsta svampåret..Ever. Det är nog bara att se fram emot nästa års skörd

0

mumrik

9 okt 2013 kl. 23:01

BaWa, se trådens rubrik. ;-)

Svampfia, ja banne mig. Stor glädje jag fick av min fina Evermat för 2400. :-(

Har inte du hittat något än du heller? Jag tror det är kört nu för trattisarna. De kommer inte i år.

0

Lena M

10 okt 2013 kl. 07:11

Om ni åker ca 10 mil norrut så finns det trattkantareller, Gästrikland. Jag kan visa var !
I tisdag plockade jag kantareller.

Svamp i Gästrikland

0

mumrik

10 okt 2013 kl. 14:42

Jag tror dig, men jag orkar inte cykla så långt. :-D

0

Svampfia

10 okt 2013 kl. 18:11

Hej! Tack vad snäll du är som erbjuder dig det. Men jag har också bara cykel o det är långt att cykla..10 mil då är det innan man kommer till gävle?

0

Lena M

10 okt 2013 kl. 18:48

Har ni ingen kompis som är bilburen ? Drygt en timma med bil och delad bensinkostnad på 2 - 3 personer blir ju inte så kännbart,
På söndag kan jag guida, hör av er i.s.f.

0

mumrik

10 okt 2013 kl. 22:23

Men vad snäll du är!

0

mumrik

22 okt 2013 kl. 09:13

Visst är det kört nu va? Det är väl ingen idé att ge sig ut och leta mera?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone