Det var inga mängder. Blev inte ens en halv gurkburk torkade. Som sagt, det var en mycket begränsad yta. Konstigt faktiskt, på mina ställen i den skogen fanns det inga alls. Så helt plötsligt intill en ganska stor stig så stod de där. Men de var fort plockade.
Samma dag såg jag två (2) orangelysande skaft i mossan som inte kan ha varit annat än resterna av rödgula trumpeter som något betat huvudet av. Det var på mitt bästa ställe. Två stycken! Bara skaften.
Här på andra sidan Bottenviken kunde jag igår konstatera, att trattkantarellerna ställvis är mycket sena och variationen är mycket stor på mina “GPS:ade” platser. De flesta är mycket små - ävenom några redan var “fullvuxna”! Det återstår att se om de “tomma platserna” kommer igen!? Man har pratat om en lång höst, vilket inger hopp!
Svampfia, precis som förra gången hittade jag dem när jag egentligen givit upp och drog mig tillbaks mot “stora stigen” för att åka hem. Taggsvampen också. De här växte lite mer där man kunde förvänta sig än förra gången dock.
De två turerna gav sammanlagt 3/4 gurkburk torkade och en snål portion stuvade i magen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.