I dag gjorde jag mig själv jätteglad när jag sprang (nåja) på ett kanonställe med sotvaxingar. Jag fick med mig 2 kg rensat hem och det utgjorde bara c:a 1/5 av den totala mängden. Som vanligt var svamparna fulla med hyresgäster men jag är ändå jättenöjd.
Till Brittis och Birgitta D - det är inget fel på era bildskärmsinställningar utan ni har stirrat er blinda på själva svamparna och förmodligen inte noterat så mycket av omgivningen. Gå in igen och titta på bild 1 och 2 men glöm svamparna för en stund. Bild 1 - jämför mossan under den stora svampen, med den mossa som syns till vänster närmast bild och som inte skuggas av svamp. Bild 2 - titta även på några av de omgivande bladen som normalt sett borde se mörkare ut, ser ni att de glänser? Med hjälp av grässtråna i bakre delen av bild så ser det ut som, om ni tittar bortom stråna, att svamparna står relativt öppet på sin plats. Det klara dagsljuset ovanifrån får i detta fallet svamparnas hattarna att gå in en lila ton.
Hej Bengt ! Sotvaxskivlingsjakten har gått vidare och framåt : )
Några reflektioner:
1.Dom växer så det knakar man kan “skörda” en gång per dygn
2.Angrips inifrån och ut dvs mitt i foten och sen upp i hatten på samma sätt.
3.Roten är jättelång speciellt i mossa
4.Lite övermogna icke angripna gnisslar när man skär i dom.
5.Kanongoda
ps det blev några fler rödgula trumpeter idag oxo ds
Som jag sa åt Micke tidigare idag när jag bad om lov att lägga upp en utflykt i Bohuslän…det är ett elände att ha flyttat från polcirkeln, full i renkött och pepparriska till att bo på Västkusten och tvingas äta sjötunga med gräddstuvade kantareller , inte nog med det nu är jag snart tvungen äta hummer oxo
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.