0 398 visningar

28 svar

Sotvaxingar i massor!

Bengt Sandh

16 sep 2006 kl. 18:58

I dag gjorde jag mig själv jätteglad när jag sprang (nåja) på ett kanonställe med sotvaxingar. Jag fick med mig 2 kg rensat hem och det utgjorde bara c:a 1/5 av den totala mängden. Som vanligt var svamparna fulla med hyresgäster men jag är ändå jättenöjd.

0

Lena Strömstad

16 sep 2006 kl. 19:30

Grattis. Har hört att de ska vara jättegoda, stämmer det?

0

Kristina

16 sep 2006 kl. 19:31

Så fiffigt att ha med sig svamplådor ut i naturen!

Kristina

0

Birgitta D

16 sep 2006 kl. 19:57

OK Jag har tydigen fel på min färgåtervinning skärm din sotvaxingar ser lila ut.

0

mörkt violetta

Brittis

16 sep 2006 kl. 21:05

De ser nog lite mörkt violetta ut här med…faktiskt

0

Rättelse!!

Brittis

16 sep 2006 kl. 21:07

Dock inte sista bilden där det har en vacker brun färg!!

0

Rättelse!!

Birgitta D

16 sep 2006 kl. 21:15

Sotvaxingar skall ara svarta. I alla fall domjag plockar.

0

Lägg märke till dagsljuset

Annika Eriksson

16 sep 2006 kl. 21:31

Till Brittis och Birgitta D - det är inget fel på era bildskärmsinställningar utan ni har stirrat er blinda på själva svamparna och förmodligen inte noterat så mycket av omgivningen. Gå in igen och titta på bild 1 och 2 men glöm svamparna för en stund. Bild 1 - jämför mossan under den stora svampen, med den mossa som syns till vänster närmast bild och som inte skuggas av svamp. Bild 2 - titta även på några av de omgivande bladen som normalt sett borde se mörkare ut, ser ni att de glänser? Med hjälp av grässtråna i bakre delen av bild så ser det ut som, om ni tittar bortom stråna, att svamparna står relativt öppet på sin plats. Det klara dagsljuset ovanifrån får i detta fallet svamparnas hattarna att gå in en lila ton.

0

Lena B

16 sep 2006 kl. 22:52

Underbara bilder och visst är sotvaxskivlingen en vacker svamp, ser nästan konstgjord ut.

0

Birgitta F

17 sep 2006 kl. 16:10

hej Bengt kan du kolla på mina bilder i tråden “hjälp med identifiering” tror att jag hittat sotvaxling oxo , tack på förhand /

0

Bengt Sandh

17 sep 2006 kl. 16:16

Visst, Birgitta, det är sotvaxing. Ser också några sköna rödgula trumpetsvampar. Bra jobbat!

0

Birgitta F

17 sep 2006 kl. 16:20

Tusen tack Bengt ! Nu ska här rensas.

0

Birgitta F

20 sep 2006 kl. 19:39

Hej Bengt ! Sotvaxskivlingsjakten har gått vidare och framåt : )
Några reflektioner:
1.Dom växer så det knakar man kan “skörda” en gång per dygn
2.Angrips inifrån och ut dvs mitt i foten och sen upp i hatten på samma sätt.
3.Roten är jättelång speciellt i mossa
4.Lite övermogna icke angripna gnisslar när man skär i dom.
5.Kanongoda

ps det blev några fler rödgula trumpeter idag oxo ds

0

Birgitta F

23 sep 2006 kl. 10:11

På hemvägen idag fann jag dessa i blåbärsriset

0

Lena M

23 sep 2006 kl. 10:16

jag går och väntar på dem , enda vaxskivling som jag känner till 100 % f.n

0

Carina

23 sep 2006 kl. 11:23

Hej!Har letat som en gaaaalning efter Sotvax, men bara hittat två!Var, i vårat avlånga land fann du dina?

0

Birgitta F

23 sep 2006 kl. 11:50

Jag bor kustnära i Bohuslän !
Har hittat mest av dom på lite högre terräng runt bergskullar.

0

Sotvaxing min nya favorit

Birgitta F

25 sep 2006 kl. 20:41

Hej alla glada !
Plockade fler sotvaxingar idag.
Min absoluta favorit just nu.
Gör en sås som typ skinksås till pasta. Dryga ut med lite taggsvamp eller annan blandsvamp.
Så otroligt gott.

0

grrrr

25 sep 2006 kl. 20:51

grrr

0

grrr

25 sep 2006 kl. 20:55

Blir så hungrig

0

Tina Nordberg

25 sep 2006 kl. 20:56

Hittade enorma mängder i Sala, 99% var bebodda.

0

Hungrig

Birgitta F

25 sep 2006 kl. 21:12

Som jag sa åt Micke tidigare idag när jag bad om lov att lägga upp en utflykt i Bohuslän…det är ett elände att ha flyttat från polcirkeln, full i renkött och pepparriska till att bo på Västkusten och tvingas äta sjötunga med gräddstuvade kantareller , inte nog med det nu är jag snart tvungen äta hummer oxo

0

Hungrig

25 sep 2006 kl. 21:24

Stackare

0

Sotvaxing-säsong slut ?

Birgitta F

23 okt 2006 kl. 09:42

Där jag tidigare plockat denna är det numera helt tomt. Bara svarta rosor i mossan , är säsongen slut nu ?

0

Snålis

23 okt 2006 kl. 10:11

Hm, heter de inte sotvaxskivlingar?

0

Sotvaxing numera

Birgitta F

23 okt 2006 kl. 10:40

hette tidigare sotbrun vaxskivling sid 104 i Nya svampboken , Pelle Holmberg / Hans Marklund utgåva 4….

Min fråga kvarstår har denna svamp en begränsad växtid eller kan den dyka upp igen ?

0

Sotvaxing numera

Snålis

23 okt 2006 kl. 10:47

OK. Då kanske det börjar bli dax att uppdatera Databasen till vänster.

0

Sotvaxing-säsong slut ?

Birgitta F

23 okt 2006 kl. 13:54

Jag måste hamnat hos “svenska akademin” idag…ingen med erfarenhet från Sotvaxingens levnadsöde ???

0

Sotvaxing-säsong slut ?

Christian Nilson

23 okt 2006 kl. 13:55

Jag såg en del för cirka 1-2 veckor sedan så kanske finns de kvar

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone