Har idag tagit en liten tur i Marks Kommun i Västergötland.
0,00 Trattisar. Möjligen lite “valpar”,
(för att citera Sigge Svamphund).
Drygt kilot med eländigt torra kantareller.
Inte mycket annat.
Men…...har hittat ett nytt koncept för att bemästra älglusflugan.
Först ett huckle som dras åt hårt så att man ser ut som en karikatyr av något från Astrid Lindgrens värld. Sedan dränker man hela härligheten med ättika.
OK, det rinner längs med nacken och ångar i ögonen, men det är “nada” i jämförelse med att ha krypande och bitande löss i nacken.
Detta som tips för alla dom som i älglusens ögon ser ut som en älg eller hjort.
Jag är jätteglad över att vi inte tycks ha några älglusflugor här uppe i norr- och västerbotten.
Din beskrivning av det nya konceptet är väldigt målande och jag kunde inte låta bli att, ja rent ut sagt gapflabba. Hoppas alla som har problem med dessa “löss” har överseende med detta, för jag lider verkligen med er!
Vet inte om jag ska tacka dig Irene, för den informationen. ;)
Tydligen så finns den alltså närmare än jag trodde. Hoppas innerligt att det var ett tillfälligt besök, det året ni hade den i Umeå området.
Jag har bara rört mig i skogarna i Robertsfors kommun och norrut och jag är ytterst tacksam för att jag inte behövt stifta bekantskap med denna plåga.
Att döma av mängden “löss” borde vi ha väldigt gott om älg här, men det är ytterst sällan jag sett avbetade trattisar? Kanske har dom fått lära sig andra matvanor som barn eller kanske vi har gott om något annat som är godare?
Och för att förtydliga mitt intensiva hat till mina krypande vänner kan jag berätta följande.
Förrförra turen, innan jag la in mig själv i ättika, smorde jag in ansikte och hår i enorma mängder Mygga. Lössen tyckte det smakade pyton och kröp omkring på obesprutade ställen i ansiktet istället och kunde plockas bort lättare.
På hemvägen, när jag trodde jag var avlusad, kröp det fram en rackare till. Eftersom jag körde i 120 på motorvägen var den svår att få tag i. Den kröp då innanför glasögonen och klamrade sig fast i ögonfransarna.
Inte bekvämt alls.
Håller fullständigt med om att Mygga är ett onödigt gift, däremot inte att det är mycket sällan de biter.
När jag senast var i Småland, utan ngt skydd alls, hade jag 19 bölder i nacken…..
Vifta går inte alls, de måste plockas bort.
Ser förmodligen ut som en älg i lusens ögon -:(
Eventuellt kanske jag luktar som en.
Kanske borde gå till Slottskogen och be att få lukta på en älg.?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.