0 730 visningar

9 svar

Toppig giftspindel?

Ingrid

2 okt 2013 kl. 21:56

Jag fick en del trattkantareller av grannen som plockar för att sälja. Då jag rensade svampen hittade jag denna lilla krabat som jag inte tycker se ut som någon kantarell. Kan det vara en toppig giftspindel? Bredvid (t.v.) ligger en liten trattkantarell till jämförelse. Jag har ingen koll på svampar! Kan jag äta dem andra svamparna som låg tillsammans med denna lilla rackare?

Artbestämningshjälp kan det vara en toppig giftspindel?

0

Ingrid

2 okt 2013 kl. 22:08

Menar givetvis toppig giftSPINDLING! Bifogar en bild till.

Artbestämningshjälp kan det vara en toppig giftspindling?

0

Irene A

2 okt 2013 kl. 22:09

Jag kan inte säga vad det är för svamp, men visst kan du äta trattkantarellerna om du plockar bort den.
Bara tråkigt att höra att såna svampar kan slinka med bland svamparna som din granne säljer…

0

Ingrid

3 okt 2013 kl. 10:27

Tack för svar Irene:-)

0

Karl S

3 okt 2013 kl. 17:50

Ingrid, det svarta fåret i din flock kan mycket väl vara orangebrun giftspindling (Cortinarius orellanus) om du plockat den någorlunda söderut i vårt land. Den är som bekant ännu giftigare än toppig giftsp.

Om du plockade bort den (som Irene rekommenderade), och inte har några fler såna i fångsten, behöver du inte oroa dig för någon slags “smitta” eller dylikt.

0

Grethe F

3 okt 2013 kl. 18:44

Jag har fundered över om giftspindlingen har sprit sina sporer på trattkantarlerna om det har någon betyding men i alla fal när jag ser sporer från en giftspindling på en tratkantarell då lämner jag den i skogen, det synns tydligt

0

Irene A

3 okt 2013 kl. 18:58

Grethe, nu blir jag fundersam. Hur ofta har du sett sporer från toppig giftspindling på trattkantareller?
Jag har aldrig gjort det..

0

Grethe F

4 okt 2013 kl. 15:09

Några gångar, inte så ofta, men senast gick det inte att borsta bort det,det lå som en brun hinde över tratkantarelen

0

Irene A

4 okt 2013 kl. 18:42

Grethe, menar du att det är såpass vanligt ändå att hitta toppig giftspindling så tätt tillsammans med trattkantareller? Jag har i och för sig gjort det en gång - men bara en enda gång på 30 år :-)

0

Grethe F

4 okt 2013 kl. 19:14

I år har där varit en del och inte många trattkantareller, jag ser dom varje år jag med har gått i skogen och plocket svamp i 35 år

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone