Jag fick en del trattkantareller av grannen som plockar för att sälja. Då jag rensade svampen hittade jag denna lilla krabat som jag inte tycker se ut som någon kantarell. Kan det vara en toppig giftspindel? Bredvid (t.v.) ligger en liten trattkantarell till jämförelse. Jag har ingen koll på svampar! Kan jag äta dem andra svamparna som låg tillsammans med denna lilla rackare?
Artbestämningshjälp kan det vara en toppig giftspindel?
Ingrid, det svarta fåret i din flock kan mycket väl vara orangebrun giftspindling (Cortinarius orellanus) om du plockat den någorlunda söderut i vårt land. Den är som bekant ännu giftigare än toppig giftsp.
Om du plockade bort den (som Irene rekommenderade), och inte har några fler såna i fångsten, behöver du inte oroa dig för någon slags “smitta” eller dylikt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.