0 657 visningar

25 svar

Några Spindlinar, några ?

"JAS" Helsingborg

3 okt 2013 kl. 21:30

Alla spindlingarna är funna i rik ädellövskog i Skåne under veckan som varit.
Serie 1.
Detta borde väl vara Bitterspindling, Cortinarius infractus.

0

Karl S

3 okt 2013 kl. 21:44

Ja det borde det vara. Om färgerna stämmer är skivorna mörkt gråoliv, om dom är violetta kan det vara något annat.

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2013 kl. 21:44

Serie 2.
vacker så det förslår.
Blå lökspindling, Cortinarius caerulescens. VU.

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2013 kl. 21:45

Serien 3.
Osäker men kanske, Blånande lökspindling, Cortinarius subpurpurascens.

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2013 kl. 21:47

Serie 4.
Borde vara, Bokspindling, Cortinarius anserinus. NT.

0

Jonas, Schweiz

3 okt 2013 kl. 21:54

Tack för fina bilder JAS! I Schweiz börjar spindlingarna också dyka upp nu. Idag hittade jag flera blåa Phlegmacier och C. egegantissimus.

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2013 kl. 21:59

Serie 5. Förslag på den.
Tyvärr lite gulstick i bilden, svårt att få färgen rätt när solen skiner :(

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2013 kl. 22:00

Serie 6. Stilig som få.
Cortinarius cinnabarinus, Cinnoberspindling. NT

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2013 kl. 22:02

Serie 7. Om den är fager vet jag inte men den heter troligen Fagerspindling, Cortinarius calochrous sensu stricta, eller?

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2013 kl. 22:04

Serie 8. Tror att detta kan vara, Fläckig saffransspindling, Cortinarius alcalinophilus, VU. men vissa går i grönt ?

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2013 kl. 22:11

Serie 9. Kraftig och ståtlig, kronan på verket, Kejsarspindling, Cortinarius elegantissimus. EN.

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2013 kl. 22:13

Serie 10.
Jag hoppas att ni rätter mig om jag har fel på någon.
Kanske är detta, Munkspindling, Cortinarius coerulescentium, i så fall VU. Tyvärr lite gulstick här oxå :(.

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2013 kl. 22:15

Serie 11. Har fått denna bestämd till, Muskotspindling, Cortinarius phaeosmus. NT. Håller ni med, svårt med bara bilder, jag vet ;)

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2013 kl. 22:16

Serie 12. Kan detta vara Rävspindling?

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2013 kl. 22:17

Serei 12. Av denna fanns det flera stora mycel, Slottsspindling, Cortinarius rufo-olivaceus.

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2013 kl. 22:21

Serie 13.
Bild 1 + 2. Denna gula borde vara Svavelspindling, Cortinarius splendens. VU.

Glömde nämna att Slottsspindlingen verkar ha rosa mycel.

Bild 3.
Vildsvinsspindling, Cortinarius aprinus. Och vildsvin finns det i mängder, åtminstone på ena lokalen har de bökat upp allt men spindlingarna verkar inte ta illa upp snarare tvärt om ?

Hittar säker fler i helgen då Puggehatten har inventerings helg, tyvärr så har det börjat torka i markerna :(

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2013 kl. 22:28

Serie 14. Mycket kraftig, kanske inte representabelt, vet inte. Gärna förslag på denna inte helt fula spindling.

0

Irene A

3 okt 2013 kl. 22:32

På 5:an, visst är det två olika arter där? En med gula skivor och en med blågrå. Funderar på om den senare kan vara cisticola?

Så många fina fynd, blir riktigt avis!

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2013 kl. 23:09

Utmärkt Irene! Det är helt rätt en bild hade hamnat fel.
Bild 1 är en Cortinarius elegantissimus, Kejsarspindling. Det gäller att vara uppmärksam i svampskogen så oxå när man hanterar bilder. BRA att du såg det :)

Här kommer rätt bild på köpet oxå ;)

0

Susanne Hernqvist

3 okt 2013 kl. 23:52

Ja se där, då har du fått mig intresserad av spindelskivlingar också. Har alltid tyckt att de flesta är rätt tråkiga och oftast fula men de här är ju vackra :)

0

Mikael R

4 okt 2013 kl. 07:27

Härligt JAS!
Tänk om man hade så rika svampmarker här i den sura granskogen. Vi har förstås delvis lite andra arter.

0

"JAS" Helsingborg

4 okt 2013 kl. 17:38

Har ni ingen kalkrik eller grönstenspåverkad garnskog i Boråstrakten? Där kan det finnas en hel del “ädelspindlingar”.

0

Mikael R

4 okt 2013 kl. 18:09

Lite längre norrut finns mer kalkhaltig jord. Likaså runt och framförallt norr om Ulricehamn. Det är ju nästgårds men det är inte alltid man tar sig tid. Måste väl bli ändring på det :)

0

Mikael R

4 okt 2013 kl. 18:11

Glömde säga. Grönsten finns sporadiskt häromkring, så man kan faktiskt hitta några för vår bygd lite oväntade arter ibland.

0

Karl S

5 okt 2013 kl. 08:44

På SMHIs väderkartor ser det ut som om Skåne inte haft något regn på ungefär 14 dagar, så det är fantastiskt att du hittat så mycket vackra fleggar. Finns dom kvar i mitten på nästa vecka om jag kan ta mig dit?

Man bor tydligen i fel del av landet. Moratrakten har inte haft något riktigt regn på snart 2 månader (8 mm totalt i september och 0 hittills i oktober).

0

Christian Björkqvist

5 okt 2013 kl. 10:11

Hej “JAS”, måste få fråga vilken kamera du använder till dina kanonbilder.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone