Så fina bilder som alltid JAS. Spärrfjällskivlingen var ju bara sååå läcker! Har bestämt mig för att köpa en systemkamera och försöka lära mig att
fotografera.Men det där med val av kamera verkar ju vara en djungel när man är novis. Har dock förstått att fotografens kunskaper och förmåga är viktigare än kamerans kvalité. Så en stor eloge till dig även om du säkert även har en bra kamera :)
Mikael, jag var ute i Hofsnäs igår och det var väldigt ont om svamp.Tror iofs att torkan är en större bov än kylan, trots att Borås brukar kallas Sveriges regnigaste stad :). De svampar som fanns verkar ha klarat kylan men en del var förstört av torkan.Verkar ju som det ska komma lite regn nu i alla fall och då kanske man kan hoppas på lite trattkantareller i alla fall. Har inte sett en enda än i år och trattisar brukar man ju inte ens behöva leta efter här i trakten. Snarare en fråga om hur mycket man vill/orkar plocka. Går inte ens i granskogarna för tillfället,bara torrt och trist. Finns det ingen svamp är det ju i alla fall bra om det är vackert :) Ute i Hofsnäs på lövängarna hittade jag i alla fall några små KJ, 1 mini stolt fjällskivling och 4 sillkremlor som var på väg att torka bort, en mjölskivling, en citronslemskivling,ganska mycket strävsoppar varav jag tror att några var fläcksoppar.Ingen vacker eller spännande svamp att fota :( Lite oätliga riskor fanns också.Funderar faktiskt på att åka 10-15 mil till helgen för att hitta bättre med svamp. Någon har kanske nåt bra tips om vilket håll jag skall åka, från Borås alltså :)
Vad man skall välja för kamera är inte så lätt, själv kör jag med Nikon, har en lite till åren kommen D90 men den får hänga med ett tag till. Viktigt är att inte göra det för komplicerat men inte för enkelt heller, stativ tycker jag är ett måste och jag har en fjärrutlösare då jag kör med långa exponeringstider. Lycka till och tack för de positiva tillropen från er båda. Hoppas på vatten uppifrån för även här börjar det torka :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.