0 2726 visningar

17 svar

Tips på glasburkar mottages!

Martin

6 okt 2013 kl. 12:12

Hej!

Har nu torkat massa svamp och är på jakt efter glasburkar. Har någon tips på var jag köper bra och inte alltför dyra burkar?
Någon som provat nedanstående:
http://m.clasohlson.com/se/Glasburk%20med%20lock/Pr342052001  ?

Tacksam för tips!

0

anithaumeå

6 okt 2013 kl. 12:21

Denna burkvariant är den bästa tycker jag. Använder enbart den modellen.

0

Kurt

6 okt 2013 kl. 16:36

Men det är ju i så fall mycket billigare att köpa stora gurburkar med gurka i av glas!

0

mumrik

6 okt 2013 kl. 18:32

Jag gillar en typ av konserveringsglas som inte har bygel.  De har mässingslock med gummitätning och namnet står i relief på glaset. Tror de heter Quattro Stagioni. De stora är fina. Coop brukar ha dem. Men de är lika dyra.

Kör mest gurkburkar jag också. Favisgurkan (Krakus, polsk) kostar 22:90 för en 800-millilitersburk…

0

Pochahontas

7 okt 2013 kl. 08:56

Har också köpt Quatro-burkarna. Mycket billigare på Ö&B. Använder mycket bygelburkar också men blir vansinnigt irriterad när bygeln och resten av järtråden blir slapp…

0

mumrik

7 okt 2013 kl. 23:29

Tack för tipset om ÖB! De jag har är gamla, men jag skulle inte ha något emot flera stora. Minns du ungefär vad de kostar där?

0

"JAS" Helsingborg

7 okt 2013 kl. 23:33

Köp nya burkar, sådana du har länkat till, gurkburkar och andra är svårt att få bort lukten från och vadå billigare? En ny burk kan man väl använde hur länge som helst, jag har “konserveringsburkar som jag använt varje säsong i över tio år, ett par kr. per säsong :)

0

mumrik

8 okt 2013 kl. 00:41

Kan man med gamla gurkburkar också. ;-)
Efter första användningen är gurklukten borta ur locken och inte tar svampen smak av den heller.

0

mumrik

8 okt 2013 kl. 00:43

Majonäsburkar (Findus Äkta dito) är bra till sånt man inte har så mycket av. De luktar inte heller. :-)

0

Pochahontas

8 okt 2013 kl. 08:08

mumrik, tror att de låg på 15-30 kronor allt efter storlek (har inte kollat i år av förklarliga skäl;)

0

Ola R

8 okt 2013 kl. 09:59

Vad är det för fel på 5-liters fryspåsar? Inte så snygga men praktiskt.

I stället för glasburkar

0

mumrik

8 okt 2013 kl. 15:07

Tack Pochahontas. ÖB ligger lite avigt till för mig, så jag frågade inte av ren lathet. Eller det var väl det jag gjorde!

0

Jeanette P

9 okt 2013 kl. 06:36

Dollarstore brukar ha ett bra utbud av burkar i olika storlekar och varianter. Brukar köpa mina mindre bygel burkar där,de större har en sämre bygel (I af här uppe i Luleås affär) och billiga är dom.

0

buffy

11 okt 2013 kl. 15:50

Jag använder alla slags gamla syltburkar och andra burkar utom såna med mkt stark doft av t ex oliver, och för säkerhets skull försluter jag med eltejp. Burkar med bygel och gummi/silikonpackning är bara helt lufttäta om man faktiskt konserverar i dem, så att det blir ett vacum. Men med eltejp runt lock"skarven” funkar alla lockburkar.

IKEA har en del trevliga burkar och även ziplock-påsar av lite tjockare plast som jag tycker är bra och billiga om man råkar ha massor av t ex trattisar. Man kan lagra mörkt i såna påsar och ta fram och hälla upp i vackra burkar efter hand som man använder.

0

Svampfia

12 okt 2013 kl. 10:31

Köp kokt potatis på glasburk hos Konsum. Bra burk med guldlock och med en etikett som är lätt att ta bort.

0

Irene A

12 okt 2013 kl. 10:55

Till vår torkade svamp använder vi treliters fyrkantiga lösgodislådor med lock som kan man få alldeles gratis i butikerna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone