Var inte ledsen Fredrik, det är häftigare att hitta en eksopp än en aspsopp, åtminstone där jag bor.
Aspsoppens fot går från helvit till lite svarta prickar, eksoppens är brun-röd.
(Nu får jag antagligen en åthutning från experterna, men detta är vad jag inbillar mig -:)
jag trodde jag var säker på aspsopp men nu vet jag inte längre de ser ju mer ut som eksopp nu men dom växer ju med bok och ek,alla sopparna var brunfläckiga även som unga exemplar men jag väntade med att plocka dem tills de växt upp. när jag skurit dem i bitar blånade dom snabbt och blev mörkblåa sedan i stekpannan blev dom kolsvarta.
Fredrik, här två bilder från aspsopp och eksopp.
-aspsopp: hatt orange och foten som ung vit, med asp
-eksopp: hatt rödbrun och fot redan son ung med brünröda fjäll, med ek, asp, bok….
I bohuslän nära kusten är båda mycket vanliga och förekommer ofta tillsammans i aspskog!
Ja, det stämmer med Leccinumnyckeln som gjorts av Noordeloos & den Bakker.
Det blir lite förvirrande i Artportalen och Dyntaxa där alla tre är giltiga namn.. Men hellre skilja dem åt än att slå ihop så länge det är osäkert vilka som är goda arter.
Det är lättare att slå ihop istället för att försöka dela upp dem efteråt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.