0 2789 visningar

11 svar

Aspsopp

Fredrik H

7 okt 2013 kl. 18:41

Idag hitade jag ett par aspsoppar första gången jag funnit dem,för övrigt så fann jag smörsopp,citronslemskivling,kantareller och blektaggsvamp.

0

Kerstin, Lindome

7 okt 2013 kl. 19:29

Fast jag hade nog hellre kallat den Eksopp/ gardera med Tallsopp.
Svårt att avgöra färgerna.

0

Fredrik H

7 okt 2013 kl. 22:04

dom växte tillsammans med asp träd iallafall.

0

Jonas, Schweiz

7 okt 2013 kl. 23:44

Tycker inte heller att det ser ut som aspsopp… eksopp växer också med asp! Men jag vet inte precis vilken Leccinum det är…

0

Kerstin, Lindome

8 okt 2013 kl. 09:38

Var inte ledsen Fredrik, det är häftigare att hitta en eksopp än en aspsopp, åtminstone där jag bor.
Aspsoppens fot går från helvit till lite svarta prickar, eksoppens är brun-röd.
(Nu får jag antagligen en åthutning från experterna, men detta är vad jag inbillar mig -:)

0

Kerstin, Lindome

8 okt 2013 kl. 09:41

hmmm…..efter att ha kollat på matsvampar här ser jag att jag är duktig på att inbilla mig.
Bilderna på aspsoppen har brun-röda fötter.
Behövs alltså ingen åthutning -:))

0

Fredrik H

8 okt 2013 kl. 11:36

jag trodde jag var säker på aspsopp men nu vet jag inte längre de ser ju mer ut som eksopp nu men dom växer ju med bok och ek,alla sopparna var brunfläckiga även som unga exemplar men jag väntade med att plocka dem tills de växt upp. när jag skurit dem i bitar blånade dom snabbt och blev mörkblåa sedan i stekpannan blev dom kolsvarta.

0

Jonas, Schweiz

8 okt 2013 kl. 14:38

Fredrik, här två bilder från aspsopp och eksopp.
-aspsopp: hatt orange och foten som ung vit, med asp
-eksopp: hatt rödbrun och fot redan son ung med brünröda fjäll, med ek, asp, bok….
I bohuslän nära kusten är båda mycket vanliga och förekommer ofta tillsammans i aspskog!

0

Fredrik H

8 okt 2013 kl. 14:47

Aha på så vis ja bilderna du skickade gjorde de klart för mig det är eksopp. Dom såg ut precis sådär som unga tack så mycket för din hjälp jonas.

0

Irene A

8 okt 2013 kl. 15:54

Alltså, aspsoppen som Jonas visar, är väl vitfotad aspsopp, Leccinum albostipitatum?

Jag vet däremot inte om aspsopp, Leccinum aurantiacum, och eksopp, Leccinum quercinum verkligen är två olika arter…

0

Jonas, Schweiz

8 okt 2013 kl. 16:04

Hmm det är inte lätt med svenska namn för mig ;-)
Ja första bilden är L. albostipitatum för mig och den nedre L. aurantiacum.
Enligt Den Bakker ska väll L. quercinum och aurantiacum vara samma art…?!

0

Irene A

8 okt 2013 kl. 16:19

Ja, det stämmer med Leccinumnyckeln som gjorts av Noordeloos & den Bakker.

Det blir lite förvirrande i Artportalen och Dyntaxa där alla tre är giltiga namn.. Men hellre skilja dem åt än att slå ihop så länge det är osäkert vilka som är goda arter.
Det är lättare att slå ihop istället för att försöka dela upp dem efteråt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone