Jag inser att det här kanske är svårt att svara på, men det här är första gången jag torkar trattar och trumpeter, så min fråga är helt enkelt HUR torra svamparna skall vara? Jag läste “som knäckebröd” någon gång. Nu har jag torkat i en varm lägenhet i köket under tre dygn, och nog känns de torra, även om de inte “knäcks” av som knäckebröd när jag försöker bryta av dem. De har ju åtminstone krympt en himla massa i storlek, så mycket vätska måste ha lämnat.
Tack för ditt snabba svar, Mumrik. Det var faktiskt främst de rödgula trumpeterna jag undrade om. För, precis som du säger, så kan jag knäcka trattisarna vid det här laget, medan de rödgula (på bilderna) går att böja en bit innan de knäcks. De har alla torkat lika lång tid.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.