Här kommer ett litet upprop! Känner Du till något dialektalt namn på någon svampsort?
Jag börjar med att bidra med “kycklingben”. Så sa gamla släktingar till mig om trattkantareller. Och visst stämmer det! Dom bodde i Länna församling i Sörmland och var födda på 1880-talet.
Ja, här i Dalarna är vi så fåniga (?) så massor av människor säger GUL kantarell… och HÖSTkantarell om trattkantarellen… dialektala uttryck antar jag. Och örsoppen kallas oftast kosopp. Några fler dialektala svampnamn kommer jag inte på just nu. (När jag pratar med utsocknes använder jag de vedertagna svenska namnen då jag vet att ni inte förstår annars…)
;-)
Ina, Göran P behagade skoja =)
Det enda dialektala här i Uppland jag kan komma på är det redan nämnda “höstkantarell” om trattkantareller. Å andra sidan har jag och flickvännen massa dumma namn på svampar. Typ “kantisar” för kantareller, “citronslemmis” för citrongul slemskivling, och “hjärnor” för vissa typer av kompakta pluggskivlingar vi hittat =)
Det är inte lätt att veta om saker skrivs på skoj när de skrivs av folk man inte känner och det inte är några smileys med… Ibland kan man ta väldigt fel - både åt det ena och det andra hållet! Sry!
Men dom “egna” namnen som är väldigt lokalt dialektala känner jag ju till. “KalleJohansson” och “slemmisar” samt “lursvampar” för alla som vid närmare inspektion visar sej vara nåt annat än det man först trodde! :o)
Minns att mina föräldrar kallade soppar för kosvamp.
Höstkantareller har jag oxå minne av att ha hört från ganska långt tillbaks i barndomen (1960-tal.
De åt bara kantareller, fårticka och taggsvamp innan jag började bli intresserad och lära mig en del andra arter eftrer gamla svampkartor.
Nu har jag kompisar som i vardagslag säger “kantisar, kallar” och “trattisar”, annars verkar vi ganska rumsrena här i Örebro.
Har aldrig hört “gul kantarell” förutom sett det på forumets heta debatter!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.