0 1012 visningar

12 svar

Dialektala namn på svamp

Karin Hedén

16 sep 2006 kl. 20:43

Här kommer ett litet upprop! Känner Du till något dialektalt namn på någon svampsort?
Jag börjar med att bidra med “kycklingben”. Så sa gamla släktingar till mig om trattkantareller. Och visst stämmer det! Dom bodde i Länna församling i Sörmland och var födda på 1880-talet.

0

Helena

16 sep 2006 kl. 21:20

Kosopp kallades alla soppar utom KJ av folk här i Sörmland förr.
Plus att många kallar trattkantareller för höstkantarell

0

Ina, sydost om Borås

16 sep 2006 kl. 21:28

Kosopp på det mesta i sopp-väg även i Bohuslän enligt mina morföräldrar som kommer därifrån

0

Mossning

16 sep 2006 kl. 21:35

I den dialektala digitala Svampguiden kallas kantarellen för gul kantarell av vissa debattörer.

0

Göran H

16 sep 2006 kl. 21:37

Eller till och med bara gulisar.
Brrrrr.

0

Tanja V

16 sep 2006 kl. 21:48

Ja, här i Dalarna är vi så fåniga (?) så massor av människor säger GUL kantarell… och HÖSTkantarell om trattkantarellen… dialektala uttryck antar jag. Och örsoppen kallas oftast kosopp. Några fler dialektala svampnamn kommer jag inte på just nu. (När jag pratar med utsocknes använder jag de vedertagna svenska namnen då jag vet att ni inte förstår annars…)
;-)

0

göran p

16 sep 2006 kl. 22:13

Att kalla kantareller för gulisar måste vara något lokalt i de delar av landet som är uttalat rasistiska.

0

Rasism? :O

Ina, fundersam...

16 sep 2006 kl. 22:16

Jag trodde i min enfald att det var att kalla asiatiska personer för gulisar som var rasistiskt?

0

Rasism? :O

Andreas

17 sep 2006 kl. 12:09

Ina, Göran P behagade skoja =)

Det enda dialektala här i Uppland jag kan komma på är det redan nämnda “höstkantarell” om trattkantareller. Å andra sidan har jag och flickvännen massa dumma namn på svampar. Typ “kantisar” för kantareller, “citronslemmis” för citrongul slemskivling, och “hjärnor” för vissa typer av kompakta pluggskivlingar vi hittat =)

0

Andas ut! :o)

Ina, sydost om Borås

17 sep 2006 kl. 12:18

Det är inte lätt att veta om saker skrivs på skoj när de skrivs av folk man inte känner och det inte är några smileys med… Ibland kan man ta väldigt fel - både åt det ena och det andra hållet! Sry!

Men dom “egna” namnen som är väldigt lokalt dialektala känner jag ju till. “KalleJohansson” och “slemmisar” samt “lursvampar” för alla som vid närmare inspektion visar sej vara nåt annat än det man först trodde! :o)

0

Nina

17 sep 2006 kl. 12:22

Jag och kompisen kallar alla små, spinkiga, och för oss oidentifierbara svampar, som växer i klungor för familjesvampar…

0

Kapten Hammock

18 sep 2006 kl. 12:00

Här i västsverige kallas öronmusslingen ofta för grisöra.

0

Bo E

18 sep 2006 kl. 13:38

Minns att mina föräldrar kallade soppar för kosvamp.
Höstkantareller har jag oxå minne av att ha hört från ganska långt tillbaks i barndomen (1960-tal.

De åt bara kantareller, fårticka och taggsvamp innan jag började bli intresserad och lära mig en del andra arter eftrer gamla svampkartor.

Nu har jag kompisar som i vardagslag säger “kantisar, kallar” och “trattisar”, annars verkar vi ganska rumsrena här i Örebro.
Har aldrig hört “gul kantarell” förutom sett det på forumets heta debatter!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone