årets sista kursutfärd gick runt sjön Lången norr om Örebro
serie 1:
ett fynd av spindelskivling gav upphov till frågor
kan det vara klubbspindling?
den anges här och var som ätlig men jag skulle inte våga prova
ännu mindre rekommendera den till kursdeltagare
vi såg på den istället som en tänkbar förväxlingssvamp till mångkransad spindelskivling
växte i gruskant vid skogsväg i blandskog med björk, gran, ek och tall
ganska ung skog
foto: Bo E-son
serie 3:
vi gissar att detta är en streckmusseron
den hade ingen märkbar doft av såpa eller sunk i alla fall
mild smak
den gick ändå i komposten för efter att ha legat uppskuren i några timmar tyckte jag den ändrade färg mot brunt i snittytor och luktade sämre
om än inte såpa
kan det ändå vara en såpmusseron ?
foto: Bo E-son
tack för snabbt svar!
ja det var något med musseronen som gav mig en instinkt att inte äta den…
jag har tyvärr aldrig hittat så fräscha streckmusseroner att de hamnnat på matbordet
men det enda säkra exemplaret var tämligen mycket kraftigare och doftade mer - typ vårmusseron
klubbspindling är väl troligt, men jag kommer ändå att vidhålla regeln att inte äta spindelskivlingar, utom den mångkransade, men bara om man verkligen är 100% säker eller fått den verifierad av någon som kan den och äter den
själv äter jag inte några tveksamma spindlingar och skulle aldrig tipsa nån annan att göra det heller
klubbspindling får stanna i skogen
grynvaxing ska jag googla på
tack
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.