0 384 visningar

4 svar

svampkurs frågetecken 131006

Bo E

8 okt 2013 kl. 15:28

årets sista kursutfärd gick runt sjön Lången norr om Örebro

serie 1:
ett fynd av spindelskivling gav upphov till frågor

kan det vara klubbspindling?

den anges här och var som ätlig men jag skulle inte våga prova
ännu mindre rekommendera den till kursdeltagare

vi såg på den istället som en tänkbar förväxlingssvamp till mångkransad spindelskivling

växte i gruskant vid skogsväg i blandskog med björk, gran, ek och tall
ganska ung skog

foto: Bo E-son

0

Bo E

8 okt 2013 kl. 15:31

serie 2:

gissar olivvaxing på denna ?
men lite osäker då jag tycker den har lite för täta skivor
vad tror ni ?

0

Bo E

8 okt 2013 kl. 15:36

serie 3:

vi gissar att detta är en streckmusseron

den hade ingen märkbar doft av såpa eller sunk i alla fall

mild smak

den gick ändå i komposten för efter att ha legat uppskuren i några timmar tyckte jag den ändrade färg mot brunt i snittytor och luktade sämre
om än inte såpa

kan det ändå vara en såpmusseron ?

0

Irene A

8 okt 2013 kl. 15:44

Förslag,
klubbspindling
grynvaxing
såpmusseron (en av flera former)

0

Bo E

8 okt 2013 kl. 15:59

tack för snabbt svar!

ja det var något med musseronen som gav mig en instinkt att inte äta den…
jag har tyvärr aldrig hittat så fräscha streckmusseroner att de hamnnat på matbordet

men det enda säkra exemplaret var tämligen mycket kraftigare och doftade mer - typ vårmusseron

klubbspindling är väl troligt, men jag kommer ändå att vidhålla regeln att inte äta spindelskivlingar, utom den mångkransade, men bara om man verkligen är 100% säker eller fått den verifierad av någon som kan den och äter den
själv äter jag inte några tveksamma spindlingar och skulle aldrig tipsa nån annan att göra det heller

klubbspindling får stanna i skogen

grynvaxing ska jag googla på

tack

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone